مجله علمی تفریحی بیبیس
0

ترجمه فارسی و انگلیسی خطبه 103 نهج البلاغه (روش برخورد با دنیا) با فایل صوتی

بازدید 162

ای مردم! به دنیا چونان زاهدان روی گردان از آن، بنگرید. به خدا سوگند! دنیا به زودی ساكنان خود را از میان می بَرَد و رفا هزدگانِ ایمن را، به درد می‌آورد. آنچه از دست رفت و پُشت كرد، هی چگاه برنمی گردد، و آینده به روشنی معلوم نیست تا در انتظارش باشند. شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته، و توانایی انسان به ضعف و سُستی می گراید. زیباییها و شگفتیهای دنیا شما را مغرور نسازد، زیرا زمان كوتاهی دوام ندارد. خدا بیامرزد كسی را كه به درستی فكر كند، و پند گیرد، و آگاهی یابد، و بینا شود. پس به زودی خواهید دانست كه، از آنچه در دنیا وجود داشت، چیزی نمانده و آنچه از آخرت است، جاویدان خواهد ماند. هر چیز كه به شمارش آید پایان پذیرد، و هر چه انتظارش را می كشیدید خواهد آمد، و آنچه آمدنی است، نزدیك باشد. (و از همین خطبه است؛) دانا كسی است كه قدر خود را بشناسد، و در نادانی انسان این بس كه ارزش خویش نداند. بدترین افراد نزد خدا، كسی است كه خدا او را به حالِ خود واگذاشته، تا از راهِ راست، منحرف گردد، و بدون راهنما برود، اگر به محصولات دنیا دعوت شود تا مرز جان تلاش كند، امّا چون به آخرت و نعمتهای گوناگونش دعوت شود، سُستی ورزد، گویا آنچه برای آن كار میكند، بر او واجب و آنچه نسبت به آن كوتاهی و تنبلی می كند، از او نخواسته اند. و این روزگاری است كه جز مؤمنِ بی نام و نشان، از آن رهایی نیابد. « اگر در میانِ مردم باشد، او را نمی شناسند و اگر در میانِ مردم نباشد، كسی سراغِ او را نمی گیرد، آنها چراغهای هدایت » و نشانه‌های رستگاری اند، نه فتنه انگیزند و اهل فساد، و نه سخنان دیگران و زشتی این و آن را به مردم رسانند. خدا درهای رحمت را به روی آنان باز كرده و سختی عذاب خویش را از آنان گرفته است. ای مردم! به زودی زمانی بر شما خواهد رسید كه اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ریخته می شود. ای مردم! خداوند به شما ظلم نخواهد كرد و از این جهت تأمین داده است اما هرگز شما را ایمن نساخت كه آزمایش نفرماید، كه این سخن از آن ذات برتر است كه فرمود: (در جریان نوح، نشانه‌هایی است و ما مردم را می آزماییم.) می‌گویم : (كلام امام (ع) كه فرمود «كلّ مؤمن نومة » یعنی كسی كه گمنام و شرّ او اندك است و « المساییح » جمع «مسیاح » كسی است كه میان مردم فساد كرده، سخن چین است، و «مذاییع » جمع «مذیاع » كسی است كه چون بدی كسی را شنید در میان مردم رواج می دهد، و «بُذُر » جمع «بَذوُر » كسی است كه بسیار نادان است و سخن بیهوده گوید.)

About abstemiousness and fear of Allah

O’ people! look at the world like those who abstain from it, and turn away from it. By Allah, it would shortly turn out its inhabitants and cause grief to the happy and the safe. That which turns and goes away from it never returns and that which is likely to come about is not known or anticipated. Its joy is mingled with grief. Herein men’s firmness inclines towards weakness and languidness. The majority of what pleases you here should not mislead you because that which would help you would be little. Allah may shower His mercy on him who ponders and takes lesson thereby, and when he takes lesson he achieves enlightenment. Whatever is present in this world would shortly not exist, while whatever is to exist in the next world is already in existence. Every countable thing would pass away. Every anticipation should be taken to be coming up and every thing that is to come up should be taken as just near. A part of the same sermon on the attributes of a learned person Learned is he who knows his worth. It is enough for a man to remain ignorant if he knows not his worth. Certainly, the most hated man with Allah is he whom Allah has left for his own self. He goes astray from the right path, and moves without a guide. If he is called to the plantation of this world he is active, but if he is called to the plantation of the next world he is slow. As though what he is active for is obligatory upon him whereas in whatever he is slow was not required of him. A part of the same sermon concerning future times There would be a time wherein only a sleeping (inactive) believer would be safe (such that) if he is present he is not recognised but if he is absent he is not sought after. These are the lamps of guidance and banners of night journeys. They do not spread calumnies nor divulge secrets, nor slander. They are those for whom Allah would open the doors of His mercy and keeps off from them the hardships of His chastisement.

فایل صوتی فارسی مربوط به این خطبه را از لینک ذیل دانلود نمایید:

Download: Nahjul-Balagah-Sermon-103

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید