مجله علمی تفریحی بیبیس
0

ترجمه فارسی و انگلیسی نامه 24 نهج البلاغه (وصیّت نسبت به اموال شخصیش و سفارش به اعتدال در مصرف بیت المال) با فایل صوتی

بازدید 324

پس از بازگشت از جنگ صفّین، این وصیت نامه اقتصادی را در 20 جمادی الاوّل سال 37 هجری نوشت.

این دستوری است كه بنده خدا علی بن ابیطالب، امیرمؤمنان، نسبت به اموال شخصی خود، برای خشنودی خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش در آورد، و آسوده اش گرداند. (قسمتی از این نامه است؛) همانا، سرپرستی این اموال بر عهده فرزندم حسن بن علی است، آن گونه كه رواست از آن مصرف نماید و از آن انفاق كند. اگر برای حسن حادثه ای رخ داد و حسین زنده بود، سرپرستی آن را، پس از برادرش بر عهده گیرد و كار او را تداوم بخشد. پسران فاطمه از این اموال به همان مقدار سهم دارند كه دیگر پسران علی خواهند داشت. من سرپرستی اموالم را به پسران فاطمه واگذاردم، تا خشنودی خدا، و نزدیك شدن به رسول اللّه (ص) و بزرگداشت حرمت او، و احترام پیوند خویشاوندی پیامبر (ص) را فراهم آورم. و با كسی كه این اموال در دست اوست شرط می‌كنم كه اصل مال را حفظ كرده تنها از میوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهال‌های درخت خرما را نفروشند، تا همه این سرزمین یك پارچه به گونه ای زیر درختان خرما قرار گیرد كه راه یافتن در آن دشوار باشد. و زنان غیرعقدی من كه با آنها بودم و صاحب فرزند یا حامله می‌باشند ، پس از تولّد فرزند، فرزند خود را برگیردكه بهره او باشد، و اگر فرزندش بمیرد، مادر آزاد است، و كنیز بودن از او برداشته شده، و آزادی خویش را باز یابد.

(« وَدِیَّة » به معنی نهالِ خرما، و جمع آن «وَدِیّ » بر وزن «علیّ » می‌باشد،و جمله امام نسبت به درختان «حتّی تشكل ارضها غراسًا » از فصیحترین سخنان است، یعنی زمین پر درخت شود كه چیزی جز درختان به چشم نیاید.)

[ The following is the will of Imam Ali (a) in which he has left instructions as to how to treat his property and estate. It was written after his return from the Battle of Siffin. ]

This is a will of a creature of Allah, Ali son of Abu Taalib (a). It instructs (his heirs) how to spend his property only to gain the Blessings of Allah so that Allah may grant him peace and allow him to enter His Paradise. After me my son Hasan (a) will be the administrator, executor and testator of my property. He can spend it according to the laws of Islam in helping the poor, destitute and the needy in accordance with the canons ordained by Allah. If anything happens to Hasan (a) and Husayn (a) is alive after him, then he will be the next executor and testator and should act according to the spirit of the instructions given herein. Verily, for the two sons of Fatima (a), Hasan and Husayn (a), the share out of my property is equal to the shares of my other sons (being Imams they should not be barred from taking their share and at the same time their share cannot be more on account of their being administrators and executors). I have appointed sons of Fatima (a) executors to please Allah and out of respect and love that I bear towards the Holy Prophet (a) and his daughter (peace of Allah be upon them and their descendants). I order the executor to keep this property as it is and to spend the income on the poor and destitute as desired by me. I further order that young date-palm of the estate not to be cut until it is fully afforested with date-palm and take up the shape of a well-developed palm-orchard. My widows are to be treated with respect and their shares, out of this property, are to be included in the shares of their sons and even if any of them loses her son she will still enjoy her share, she should not be left unhelped to work like a slave-woman for her living.

فایل صوتی فارسی مربوط به این نامه را از لینک ذیل دانلود نمایید:

Download: Nahjul-Balagah-Letter-24

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید