نوشته اند كه این سخنرانی را در روزهای اوّل خلافت در سال 35 هجری، در مدینه ایراد فرمود.
ستایش خداوندی را كه با آفرینش بندگان، بر هستی خود راهنمایی فرمود، و آفرینش پدیدههای نو، بر اَزَلی بودن او گواه است، و شباهت داشتن مخلوقات به یكدیگر دلیل است كه او همتایی ندارد. حواس بشری ذات او را درك نمی كند، و پوشش ها او را پنهان نمی سازد، زیرا سازنده و ساخته شده، فرا گیرنده و فرا گرفته، پروردگار و پرورده، یكسان نیستند. یگانه است نه از روی عدد، آفریننده است نه با حركت و تحمّل رنج، شنواست بدون وسیله شنوایی، و بیناست ب یآن كه چشم گشاید و بر هم نهد. در همه جا حاضر است نه آن كه با چیزی تماس گیرد، و از همه چیز جداست، نه اینكه فاصله بین او و موجودات باشد. آشكار است نه با مشاهده چشم، پنهان است نه به خاطر كوچكی و ظرافت، از موجودات جداست كه بر آنها چیره و تواناست، و هر چیزی جز او برابرش خاضع و بازگشت آن به سوی خداست. آن كه خدا را وصف كند، محدودش كرده، و آن كه محدودش كند، او را به شمارش آورده، و آن كه خدا را به شمارش آورد، ازلیّتِ او را باطل كرده است، و كسی كه بگوید:خدا چگونه است؟ او را توصیف كرده، و هر كه بگوید: خدا كجاست؟ مكان برای او قائل شده است. خدا عالم بود آنگاه كه معلومی وجود نداشت، پرورنده بود آنگاه كه پدید های نبود، و توانا بود آنگاه كه توانایی نبود. همانا طلوع كنند های آشكار شد، و درخشند های درخشید و آشكار شوند های آشكار گردید، و آن كه از جادهّ حق منحرف شد، به راه راست بازگشت، خداوند گروهی را به گروهی تبدیل، و روزی را برابر روزی قرار داد، و ما چونان مانده در خشكسالان كه در انتظار بارانند، انتظار چنین روزی را میكشیدیم. همانا امامان دین (ع)، از طرف خدا، تدبیركنندگان امور مردم، و كارگزاران آگاه بندگانند. كسی به بهشت نمیرود جز آن كه آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند، و كسی در جهنمّ سرنگون نگردد، جز آن كه منكر آنان باشد و امامان دین هم وی را نپذیرند. همانا خدای متعال شما را به اسلام اختصاص داد و برای اسلام برگزید، زیرا اسلام نامی از سلامت است، و فراهم كننده كرامت جامعه می باشد، راهِ روشنِ آن را خدا برگزید، و حجّتهای آن را روشن گردانید. قرآن ظاهرش علم، و باطنش حكمت است، نوآوری های آن پایان نگیرد و شگفتی هایش تمام نمی شود. در قرآن، بركات و خیرات، چونان سرزمین های پُر گیاه در اوّل بهاران فراوان است، و چراغ های روشنی بخش تاریكی ها فراوان دارد، كه دَرِ نیكی ها جز با كلیدهای قرآن باز نشود، و تاریكی ها را جز با چراغ های آن روشنایی نمی توان بخشید. مرزهایش محفوظ و چراگاه هایش را خود نگهبان است. هر درمان خواهی را درمان، و هر بی نیازی را در طلب، كافی است.
About the greatness and the attributes of Allah
Praise be to Allah who is proof of His existence through His creation, of His being external through the newness of His creation, and through their mutual similarities of the fact that nothing is similar to Him. Senses cannot touch Him and curtains cannot veil Him, because of the difference between the Maker and the made, the Limiter and the limited and the Sustainer and the sustained. He is One but not by the first in counting, is Creator but not through activity or labour, is Hearer but not by means of any physical organ, is Looker but not by a stretching of eyelids, is Witness but not by nearness, is Distinct but not by measurement of distance, is Manifest but not by seeing and is Hidden but not by subtlety (of body). He is Distinct from things because He overpowers them and exercises might over them, while things are distinct from Him because of their subjugation to Him and their turning towards Him. He who describes Him limits Him. He who limits Him numbers Him. He who numbers Him rejects His eternity. He who said “how” sought a description for Him. He who said “where” bounded him. He is the Knower even though there be nothing to be known. He is the Sustainer even though there be nothing to be sustained. He is the Powerful even though there be nothing to be overpowered. A part of the same sermon about the Divine leaders (Imams) The riser has risen, the sparkler has sparkled, the appearer has appeared and the curved has been straightened. Allah has replaced one people with another and one day with another. We awaited these changes as the famine-stricken await the rain. Certainly the Imams are the vicegerents of Allah over His creatures and they make the creatures know Allah. No one will enter Paradise except he who knows them and knows Him, and no one will enter Hell except he who denies them and denies Him. Allah the Glorified, has distinguished you with Islam and has chosen you for it. This is because it is the name of safety and the collection of honour. Allah the Glorified, chose its way and disclosed its pleas through open knowledge and secret maxims. Its (Qur’an)wonders are not exhausted and its delicacies do not end. It contains blossoming bounties and lamps of darkness. (The doors of) virtues cannot be opened save with its keys, nor can gloom be dispelled save with its lamps. Allah has protected its inaccessible points (from enemies) and allowed grazing (to its followers) in its pastures. It contains cover (from the ailment of misguidance) for the seeker of cure and full support for the seeker of support.
فایل صوتی فارسی مربوط به این خطبه را از لینک ذیل دانلود نمایید:
Download: Nahjul-Balagah-Sermon-152
نظرات کاربران