مجله علمی تفریحی بیبیس
0

دانلود کتاب نظریه آمار

  • عنوان کتاب: World Eaters – How Venture Capital is Cannibalizing the Economy
  • نویسنده: James E. Gentle
  • حوزه: آمار
  • سال انتشار: 2025
  • تعداد صفحه: 925
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 6.25 مگابایت

پس از آموزش آمار ریاضی برای چندین سال با استفاده از گچ روی تخته سیاه (و بعداً «نشانگرهای پاک کردن خشک» بدبو بر روی تخته سفید) که عمدتاً اثبات قضایا بودند، تصمیم گرفتم از اسلایدهای رایانه ای سخنرانی کنم که طرح کلی «تصویر بزرگ» را ارائه می دهد. به‌جای صرف وقت کلاس برای «انجام» اثبات‌هایی که در متون استاندارد ارائه شده‌اند، به این نتیجه رسیدم که زمان بهتری صرف بحث درباره مطالب از دیدگاهی متفاوت و سطح بالاتر می‌شود. با این حال، در حین سخنرانی از اسلایدهای کنسرو شده، نمی توانم جزییات خاصی از شواهد و نکات جزئی مثال ها را نادیده بگیرم. اما چه جزئیات و کدام جزئیات؟ برای مؤثر بودن، رویکرد من به درک بین دانش‌آموزان و مربی بستگی دارد، درکی که احتمالاً ضمنی است. من سخنرانی می کنم؛ اما من می پرسم “چیست …؟” و “چرا …؟”؛ و من دانش آموزان را تشویق می کنم که بپرسند “چیست …؟” و “چرا …؟”. من این نگرش را اتخاذ می‌کنم که چیزهای زیادی وجود دارد که نمی‌دانم، اما اگر چیزی وجود داشته باشد که در مورد آن تعجب کنم، به نادانی خود اعتراف می‌کنم و مشکل را تا زمانی که به راه‌حلی دست یابیم دنبال می‌کنم. من دانش آموزانم را تشویق می کنم که نگرش مشابهی را اتخاذ کنند. من از کلاسی که مثل کنده روی کنده می نشیند وقتی می پرسم «چیست…؟» کاملاً ناراضی هستم. یا “چرا …؟” در طول یک سخنرانی چه بگویم؟ پس از نوشتن اسلایدهای کلاس (البته در LATEX2)، عمدتاً به صورت گلوله، شروع به نوشتن متن در اطراف گلوله‌ها کردم و یادداشت‌ها را در وب‌سایت کلاس قرار دادم. بعداً تصمیم گرفتم که یک سند واحد به عنوان همراهی برای مطالعه آمار ریاضی مفید باشد، به خصوص اگر دارای یک نمایه موضوعی جامع باشد، و هم در فرم مرجع متقاطع داخلی و هم در فرم ارجاعات متقابل موضوع الکترونیکی فعال باشد. پیوند به صفحات مناسب در کتاب این چیزی نیست که بتوان با یک کتاب چاپی انجام داد (یک چیزی که باید به شما هشدار دهم این است که یک اشکال (معروف) در بسته LATEX وجود دارد، اگر اتفاقاً نقطه ارجاع شده در بالای صفحه رخ دهد – بنابراین اگر نمی بینید که صفحه اصلی آن چیست جملات یا قطعات جمله ناقص است و در بعضی جاها فاقد مواد پیوندی است. (مطالب ارتباطی (احتمالاً!) به صورت شفاهی در طول سخنرانی ها ارائه شده است.) یکی دیگر از ویژگی های این سند که از ماهیت منشأ آن و همچنین از خود رسانه (الکترونیک) ناشی می شود، طول آن است. یک کتاب طولانی بیشتر از یک کتاب کوتاه از کاغذ استفاده نمی کند یا “درخت بیشتری را می کشد”. با این حال، معمولاً می‌توان انتظار داشت که تراکم «اهمیت» در یک سند کوتاه بیشتر از یک سند بلند باشد. اگر زمان بیشتری داشتم می‌توانستم این کتاب را با اولویت‌بندی محتوای آن کوتاه‌تر کنم و ممکن است روزی این کار را انجام دهم. چندین بخش ناقص است و چندین اثبات حذف شده است. همچنین، قصد دارم نمونه های بیشتری را اضافه کنم. فقط وقت نکردم مطالب را تایپ کنم. من توصیه نمی کنم که این یادداشت ها را چاپ کنید. اول از همه، آنها در حال تکامل هستند، بنابراین یک نسخه چاپی فقط یک عکس فوری است. در مرحله دوم، فایل PDF حاوی لینک های داخلی فعال است، بنابراین ناوبری آسان است. (برای نسخه‌های بدون پیوندهای فعال، سعی می‌کنم با ارائه شماره صفحه‌ها با اکثر مراجع داخلی، دوستانه با خواننده رفتار کنم.) این سند برای دانش‌آموزانی است که تئوری آمار برای آنها بخش مهمی از زندگی آنها است یا خواهد شد. بدیهی است که چنین دانش‌آموزانی باید بتوانند از طریق جزئیات اثبات‌ها و استنتاج‌های «سخت» کار کنند. یعنی دانش آموزان باید بر مبانی آمار ریاضی تسلط داشته باشند. علاوه بر این، دانش‌آموزان در این سطح باید قدردانی عمیقی از این رشته، از جمله پیشرفت تاریخی آن و ارتباط آن با سایر زمینه‌های ریاضیات و علوم به طور کلی، کسب کنند، یا شروع به کسب آن کنند. یعنی دانش آموزان باید بر مبانی نظریه گسترده تر آمار تسلط داشته باشند. برخی از یادداشت‌های پایانی فصل برای کمک به دانش‌آموزان برای به دست آوردن چنین قدردانی از طریق هدایت آن‌ها به منابع پیش‌زمینه و همچنین با بیان اظهارات ذهنی‌تر از آنچه در متن اصلی بیان می‌شود، در نظر گرفته شده است.

After teaching mathematical statistics for several years using chalk on a blackboard (and, later, smelly “dry erase markers” on a whiteboard) mostly doing proofs of theorems, I decided to lecture from computer slides that provide an outline of the “big picture”. Rather than spend class time “doing” proofs that are given in standard texts, I decided that time would be better spent discussing the material from a different, higher-level perspective. While lecturing from canned slides, I cannot, however, ignore certain details of proofs and minutiae of examples. But what details and which minutiae? To be effective, my approach depends on an understanding between students and the instructor, an understanding that is possibly implicit. I lecture; but I ask “what is … ?” and “why is … ?”; and I encourage students to ask “what is … ?” and “why is … ?”. I adopt the attitude that there are many things that I don’t know, but if there’s something that I wonder about, I’ll admit ignorance and pursue the problem until I’ve attained some resolution. I encourage my students to adopt a similar attitude. I am completely dissatisfied with a class that sits like stumps on a log when I ask “what is … ?” or “why is … ?” during a lecture. What can I say? After writing class slides (in LATEX2″, of course), mostly in bullet form, I began writing text around the bullets, and I put the notes on the class website. Later I decided that a single document would be useful to serve as a companion for the study of mathematical statistics, especially if it had a comprehensive subject index, and extensive cross refererences within the document. In the electronic form, both the subject index and the internal cross references have active links to the appropriate pages in the book. This is not something that can be done with a hardcopy book. (One thing I must warn you about is that there is a (known) bug in the LATEX package hyperref; if the referenced point happens to occur at the top of a page, the link takes you to the previous page – so if you don’t see what you expect, try going to the next page.) Much of the present document reflects its origin as classroom notes; it contains incomplete sentences or sentence fragments, and it lacks connective material in some places. (The connective material was (probably!) supplied orally during the lectures.) Another characteristic of this document that results from the nature of its origin, as well as from the medium itself (electronic) is its length. A long book doesn’t use any more paper or “kill any more trees” than a short book. Usually, however, we can expect the density of “importance” in a short document to be greater than that in a long document. If I had more time I could make this book shorter by prioritizing its content, and I may do that someday. Several sections are incomplete and several proofs are omitted. Also, I plan to add more examples. I just have not had time to type up the material. I do not recommend that you print these notes. First of all, they are evolving, so a printed version is just a snapshot. Secondly, the PDF file contains active internal links, so navigation is easy. (For versions without active links, I try to be friendly to the reader by providing page numbers with most internal references.) This document is directed toward students for whom the theory of statistics is or will become an important part of their lives. Obviously, such students should be able to work through the details of “hard” proofs and derivations; that is, students should master the fundamentals of mathematical statistics. In addition, students at this level should acquire, or begin acquiring, a deep appreciation for the field, including its historical development and its relation to other areas of mathematics and science generally; that is, students should master the fundamentals of the broader theory of statistics. Some of the chapter endnotes are intended to help students gain such an appreciation by leading them to background sources and also by making more subjective statements than might be made in the main body.

این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:

Download: Theory of Statistics

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

آموزش نقاشی سیاه قلم کانال واتساپ