- عنوان کتاب: An Introduction to AI and Intercultural Communication Education
- نویسنده: Fred Dervin, Hamza R’boul
- حوزه: ارتباطات بین فرهنگی
- سال انتشار: 2025
- تعداد صفحه: 150
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 1.98 مگابایت
«مقدمهای بر هوش مصنوعی و آموزش ارتباطات بین فرهنگی» اولین کتاب تاریخی است که به بررسی تلاقی هوش مصنوعی و آموزش ارتباطات بین فرهنگی میپردازد و هم امکانات دگرگونکننده و هم معضلات اخلاقی ناشی از فناوریهای نوظهور را بررسی میکند. این کتاب از طریق دیدگاههای علمی متنوع، بررسی میکند که چگونه ابزارهای هوش مصنوعی، از مدلهای زبانی مانند ChatGPT و DeepSeek گرفته تا سیستمهای تصویر مولد، میتوانند نحوه آموزش، تحقیق و مفهومسازی بین فرهنگی را تغییر شکل دهند. در حالی که هوش مصنوعی فرصتهای نوآورانهای برای تبادلات مجازی، ترجمه خودکار و یادگیری قابل دسترس ارائه میدهد، در صورت استفاده غیرانتقادی، خطر تقویت کلیشهها، معرفتشناسیهای غربمحور و روایتهای تقلیلگرا را نیز به همراه دارد. نویسندگان به سؤالات مهمی میپردازند: آیا هوش مصنوعی میتواند رویکردهای استعمارزدایی و بازتابی به آموزش ارتباطات بین فرهنگی را تسهیل کند، یا ناگزیر الگوهای غالب را بازتولید میکند؟ مربیان چگونه میتوانند از پتانسیل هوش مصنوعی بهره ببرند و در عین حال از دامهای آن، مانند تعصب الگوریتمی و حذف سیستمهای دانش بومی، در امان بمانند؟ این کتاب با ترکیب نقد نظری و مطالعات موردی، بر نیاز به چارچوبهای اخلاقی که عدالت معرفتی، دیدگاههای کثرتگرایانه و عاملیت انسانی را در ارتباطات و آموزش بین فرهنگی با کمک هوش مصنوعی در اولویت قرار میدهند، تأکید میکند. این کتاب منبعی ضروری برای دانشجویان، محققان و مربیانی است که به پیچیدگیهای یادگیری مبتنی بر فناوری و همچنین حوزههای گستردهتر آموزش عالی، مطالعات بین فرهنگی و بینالمللی شدن و جهانی شدن علاقهمند هستند.
An Introduction to AI and Intercultural Communication Education is the first, historic volume to explore the intersection of AI and intercultural communication education, interrogating both the transformative possibilities and ethical dilemmas posed by emerging technologies. Through diverse scholarly perspectives, the book examines how AI tools, ranging from language models such as ChatGPT and DeepSeek to generative image systems, could reshape the way we teach, research and conceptualise interculturality. While AI offers innovative opportunities for virtual exchanges, automated translation and accessible learning, it also risks reinforcing stereotypes, Western-centric epistemologies and reductive narratives if used uncritically. The contributors address pressing questions: Can AI facilitate decolonial and reflexive approaches to intercultural communication education, or does it inevitably reproduce dominant paradigms? How can educators harness the potential of AI while safeguarding against its pitfalls, such as algorithmic bias and the erasure of indigenous knowledge systems? Combining theoretical critique with case studies, the volume highlights the need for ethical frameworks that prioritise epistemic justice, pluralistic perspectives and human agency in AI-assisted intercultural communication and education. This book is an indispensable resource for students, researchers and educators interested in the complexities of technology-mediated learning, as well as the broader fields of higher education, intercultural studies and internationalisation and globalisation.
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
Download: An Introduction to AI and Intercultural Communication Education

نظرات کاربران