و فرمود (ع): هر كه را صبر رهايى ندهد، بيتابى و زارى تباهش سازد.
He (peace be upon him) said: He who is not saved by patience, will be destroyed by impatience.
حکمت 190 نهج البلاغه: ملاک جانشینی پیامبر
وَ قَالَ (علیه السلام): وَا عَجَبَاهْ، أَ تَكُونُ الْخِلَافَةُ بِالصَّحَابَةِ [وَ لَا تَكُونَ بِالصَّحَابَةِ] وَ الْقَرَابَةِ؟ قال الرضي رحمه الله تعالى و روي له شعر في هذا المعنى: فإن كنت بالشورى ملكت أمورهم فكيف بهذا و المشيرون غيب و إن كنت بالقربى حججت خصيمهم فغيرك أولى بالنبي و أقرب
و فرمود (ع): شگفتا، آيا خلافت به سبب مصاحبت با پيامبر تواند بود و به سبب مصاحبت و خويشاوندى او نتواند بود؟ سيّد رضىّ گوید: و در اين معنى شعرى از آن امام (ع) نقل شده است: «اگر به شورا كار آنان را به دست گرفته اى، چگونه شورايى بود كه صاحبان رأى و مشورت در آن حاضر نبودند. و اگر به دستاويز خويشاوندى بر خصمان خود حجت آورده اى، ديگران به پيامبر (ص) از تو نزديكتر بوده اند.»
And he (peace be upon him) said: Oh wonder! Can the caliphate be through the companions [and not through the companions] and kinship?Al-Radi (may Allah have mercy on him) said, and a poem was narrated from him in this meaning: If you are through consultation, you control their affairs. So how about this, and the advisors are absent? If you are through kinship, you argue with their opponent. So others are more deserving of the Prophet and closer.
نظرات کاربران