مجله علمی تفریحی بیبیس
0

ترجمه فارسی و انگلیسی خطبه 185 نهج البلاغه ( خداشناسی، وصف ویژگیهای پیامبر(ص)، شگفتی آفرینش جانداران) با فایل صوتی

بازدید 214

ستایش خداوندی را سزاست که حواس پنج گانه او را درک نکنند، و مکان ها او را در برنگیرند، دیدگان او را ننگرند، و پوشش ها او را پنهان نسازند، با حدوثِ آفرینش، اَزَلی بودن خود را ثابت کرد، و با پیدایش انواع پدیده ها، وجود خود را اثبات فرمود، و با همانند داشتنِ مخلوقات، ثابت شد که خدا همانندی ندارد. خدا در وعده های خود راستگو، و برتر از آن است که بر بندگان ستم روا دارد، میان مخلوقات به عدل و داد رفتار کرد، و در اجرای احکام عادلانه فرمان داد. حادث بودن اشیاء گواه بر اَزَلیّت او، و ناتوانی پدیده ها، دلیل قدرت بی مانند او، و نابودی پدیده ها، گواه دائمی بودن اوست. خدا یکی است نه با شمارش؛ همیشگی است نه با محاسبۀ زمان؛ برپاست نه با نگهدارنده ای؛ اندیشه‌ها او را می‌شناسند نه با درک حواس؛ نشانه های خلقت به او گواهی می دهند نه به حضور مادّی؛ فکرها و اندیشه ها بر ذات او احاطه ندارند، که با آثار عظمت خود بر آنها تجلّی کرده است، و نشان داد که او را نمی توانند تصوّر کنند، و داوری این ناتوانی را بر عهدۀ فکرها و اندیشه ها نهاد. بزرگی نیست دارای دراز و پهنا و ژرفا، که از جسم بزرگی برخوردار باشد، و با عظمتی نیست که کالبدش ب ینهایت بزرگ و ستبر باشد، بلکه بزرگیِ خدا، در مقام و رتبت و عظمت او، در قدرت و حکومت اوست. گواهی میدهم كه محمّد (ص) بنده و فرستاده خدا، و پیامبر برگزیده، و امانتدار پسندیده اوست «درود خدا بر او و عترت او باد » خدا او را با حجّت های الزام كننده، و پیروزی آشكار، و راه روشن فرستاد، پس رسالت خود را آشكارا رساند، و مردم را به راه راست واداشت، و آن را به همگان نشان داد، و نشانه‌های هدایت را برافراشت، و چراغهای روشن را بر سر راه آدمیان گرفت، رشته‌های اسلام را استوار كرد، و دستگیره های ایمان را محكم و پایدار كرد. اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگی نعمتهای او می اندیشیدند، به راه راست باز می گشتند، و از آتش سوزان می‌ترسیدند، امّا دلها بیمار، و چشمها معیوب است. آیا به مخلوقات كوچك خدا نمی‌نگرند كه چگونه آفرینش آن را استحكام بخشید؟ و تركیب اندام آن را برقرار، و گوش و چشم برای آن پدید آورد، و استخوان و پوست متناسب خلق كرد؟ به مورچه و كوچكی جثّه آن بنگرید، كه چگونه لطافت خلقت او، با چشم و اندیشه انسان درك نمی‌شود، نگاه كنید چگونه روی زمین راه میرود، و برای به دست آوردن روزی خود تلاش میكند. دانه‌ها را به لانه خود منتقل می‌سازد، و در جایگاه مخصوص نگه می دارد، در فصل گرما برای زمستان تلاش كرده، و به هنگام درون رفتن، بیرون آمدن را فراموش نمیكند!. روزی مورچه تضمین گردیده، و غذاهای متناسب با طبعش آفریده شده است. خداوند منّان از او غفلت نمی كند، و پروردگار پاداش دهنده، محرومش نمی‌سازد، گرچه در دلِ سنگی سخت و صاف یا در میان صخره ای خشك باشد. اگر در مجاری خوراك و قسمتهای بالا و پایین دستگاه گوارش، و آنچه در درون شكم اواز غضروف های آویخته به دنده تا شكم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، اندیشه نمایی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی شده و از وصف او به زحمت خواهی افتاد. پس بزرگ است خدایی كه مورچه را بر روی دست و پایش برپاداشت، و پیكره وجودش را با استحكام نگاه داشت، در آفرینش آن هیچ قدرتی او را یاری نداد و هیچ آفریننده ای كمكش نكرد. اگر اندیشه ات را به كار گیری تا به راز آفرینش پی برده باشی، دلایل روشن به تو خواهند گفت كه آفریننده مورچه كوچك، همان آفریدگار درخت بزرگ خرماست، به جهت دقّتی كه جدا جدا در آفرینش هرچیزی به كار رفته،و اختلافات و تفاوتهای پیچید های كه در خلقت هر پدیده حیاتی نهفته است. همه موجودات سنگین و سبك، بزرگ و كوچك، نیرومند و ضعیف، در اصول حیات و هستی یكسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب یكی است. پس اندیشه كن در آفتاب و ماه، و درخت و گیاه، و آب و سنگ، و اختلاف شب و روز،و جوشش دریاها، و فراوانی كوه‌ها، و بلندای قلّه‌ها، و گوناگونی لغتها، و تفاوت زبانها (كه نشانه‌های روشن پروردگارند.) پس وای بر آن كس كه تقدیر كننده را نپذیرد، و تدبیر كننده را انكار كند! گمان كردند كه چون گیاهانند و زارعی ندارند، و اختلاف صورت هایشان را سازنده ای نیست، بر آنچه ادّعا می كنند حجّت و دلیلی ندارند، و بر آنچه در سر می‌پرورانند تحقیقی نمی‌كنند. آیا ممكن است ساختمانی بدون سازنده، یا جنایتی بدون جنایتكار باشد؟!. و اگر خواهی در شگفتی مَلَخ سخن گو، كه خدا برای او دو چشم سرخ، دو حَدَقه چونان ماه تابان آفرید، و به او گوش پنهان، و دهانی متناسب اندامش بخشیده است. دارای حواس نیرومند، و دو دندان پیشین است كه گیاهان را می چیند، و دو پای داس مانند كه اشیاء را بر میدارد. كشاورزان برای زراعت از آنها می ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند، گرچه همه متّحد شوند. مَلَخها نیرومندانه وارد كشتزار می شوند و آنچه میل دارند می‌خورند، در حالی كه تمام اندامشان به اندازه یك انگشت باریك نیست!. پس بزرگ است خداوندی كه «تمام موجودات آسمان و زمین، خواه و ناخواه او را سجده می‌كنند »، و در برابر او با خضوع چهره بر خاك می نهند،و رشته اطاعت او را در تندرستی و ناتوانی به گردن می‌نهند، و از روی ترس و بیم، زمام اختیار خود را به او می‌سپارند. پرندگان رام فرمان اویند، و از تعداد پَرها و نَفَسهای پرندگان آگاه است. برخی را پرنده آبی و گروهی را پرنده خشكی آفرید، و روزی آنها را مقدّر فرمود، و اقسام گوناگون آنها را می داند؛ این كلاغ است و آن عقاب، این شترمرغ است و آن كبوتر. هر پرنده ای را با نام خاصّی فرا خواند، و روز یاش را فراهم كرد. خدایی كه ابرهای سنگین را ایجاد، و بارانهای پی در پی را فرستاد، و سهم بارانِ هر جایی را معین فرمود، زمینهای خشك را آبیاری كرد، و گیاهان را پس از خشكسالی رویاند.

Praise of Allah and His wonderful creatures

Praise be to Allah. He is such that senses cannot perceive Him, place cannot contain Him, eyes cannot see Him and veils cannot cover Him. He proves His eternity by the coming into existence of His creation, and (also) by originating His creation (He proves) His existence, and by their (mutual) similarity He proves that there is nothing similar to Him. He is true in His promise. He is too high to be unjust to His creatures. He stands by equity among His creation and practices justice over them in His commands. He provides evidence through the creation of things of His being from ever, through their marks of incapability of His power, and through their powerlessness against death of His eternity. He is One, but not by counting. He is everlasting without, any limit. He is existent without any support. Minds admit of Him without (any activity of the) senses. Things which can be seen stand witness to Him without confronting Him. Imagination cannot encompass Him. He manifests Himself to the imagination with his help for the imagination, and refuses to be imagined by the imagination. He has made imagination the arbiter (in this matter). He is not big in the sense that volume is vast and so His body is also big. Nor is He great in the sense that His limits should extend to the utmost and so His frame be extensive. But He is big in position and great in authority. About the Holy Prophet I stand witness that Muhammad is His slave, His chosen Prophet and His responsible trustee — may Allah bless him and his descendants. Allah sent him with undeniable proofs, a clear success and open paths. So he conveyed the message declaring the truth with it. He led the people on the (correct) highway, established signs of guidance and minarets of light, and made Islam’s ropes strong and its knots firm. A part of the same sermon About the creation of animal species Had they pondered over the greatness of His power and the vastness of His bounty they would have returned to the right path and feared the punishment of the Fire; but hearts are sick and eyes are impure. Do they not see the small things He has created, how He strengthened their system and opened for them hearing and sight and made for them bones and skins? Look at the ant with its small body and delicate form. It can hardly be seen in the corner of the eye, nor by the perception of the imagination – how it moves on the earth and leaps at its livelihood. It carries the grain to its hole and deposits it in its place of stay. It collects during the summer for its winter, and during strength for the period of its weakness. Its livelihood is guaranteed, and it is fed according to fitness. Allah, the Kind, does not forget it and (Allah the Giver) does not deprive it, even though it may be in dry stone or fixed rocks. If you have thought about its digestive tracts in its high and low parts, the carapace of its belly, and its eyes and its ears in its head you would be amazed at its creation and you would feel difficulty in describing it. Exalted is He who made it stand on its legs and erected it on its pillars (of limbs). No other originator took part with Him in its origination and no one having power assisted Him in its creation. If you tread on the paths of your imagination and reach its extremity it will not lead you anywhere except that the Originator of the ant is the same as He who is the Originator of the date-palm, because everything has (the same) delicacy and detail, and every living being has little difference. The Creation of the Universe In His creation, the big, the delicate, the heavy, the light, the strong, the weak are all equal.(1) So is the sky, the air, the winds and the water. Therefore, you look at the sun, moon, vegetation, plants, water, stone, the difference of this night and day, the springing of the streams, the large number of the mountains, the height of their peaks, the diversity of languages and the variety of tongues. Then woe be to him who disbelieves in the Ordainer and denies the Ruler. They believe that they are like grass for which there is no cultivator nor any maker for their diverse shapes. They have not relied on any argument for what they assert, nor on any research for what they have heard. Can there be any construction without a Constructor, or any offence without an offender. The wonderful creation of the locust If you wish you can tell about the locust (as well). Allah gave it two red eves, lighted for them two moon — like pupils, made for it small ears, opened for it a suitable mouth and gave it keen sense, gave it two teeth to cut with and two sickle-like feet to grip with. The farmers are afraid of it in the matter of crops since they cannot drive it away even though they may join together. The locust attacks the fields and satisfies its desires (of hunger) from them although its body is not equal to a thin finger. About the Glory of Allah Glorified is Allah before Whom every one in the skies or the earth bows in prostration willingly or unwillingly, submits to Him by placing his cheeks and face (in the dust), drops before Him (in obedience) peacefully and humbly, and hands over to Him full control in fear and apprehension. The birds are bound by His commands. He knows the number of their feathers and their breaths. He has made their feet to stand on water and on land. He has ordained their livelihoods. He knows their species: this is the crow, this is the eagle, this is the pigeon and this is the ostrich. He called out every bird with its name (while creating it) and provided it with its livelihood. He created heavy clouds and produced from them heavy rain and spread it on various lands. He drenched the earth after its dryness and grew vegetation from it after its barrenness.

فایل صوتی فارسی مربوط به این خطبه را از لینک ذیل دانلود نمایید:

Download: Nahjul-Balagah-Sermon-185

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید