مجله علمی تفریحی بیبیس
0

ترجمه فارسی و انگلیسی خطبه 154 نهج البلاغه (فضائل اهل بیت(ع)) با فایل صوتی

بازدید 198

برخی از شارحان گفتند: این سخنرانی در شهر مدینه ایراد شد.

عاقل با چشم دل سرانجام كار را می نگرد، و پستی و بلندی آن را تشخیص می دهد. دعوت كننده حق، (پیامبر (ص) ) دعوت خویش را به پایان رسانید، و رهبر امّت به سرپرستی قیام كرد، پس دعوت كننده حق را پاسخ دهید و از رهبرتان اطاعت كنید. گروهی در دریای فتن هها فرو رفته، بدعت را پذیرفته، و سنّتهای پسندیده را ترك كردند؛ مؤمنان كناره گیری كرده و گمراهان و دروغگویان به سخن آمدند. مردم! ما اهل بیت پیامبر (ص) چونان پیراهن تن او، و یاران راستین او، و خزانه داران علوم و معارف وحی، و دَرهای ورود به آن معارف، می‌باشیم، كه جز از دَر، هیچ كس به خانه ها وارد نخواهد شد، و هركس از غیر دَر وارد شود، دزد نامیده میشود. مردم!درباره اهل بیت پیامبر (ص) آیات كریمه قرآن نازل شد، آنان گنجینه‌های علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گویند، راست گویند، و اگر سكوت كنند بر آنان پیشی نجویند. پس باید امام و راهنمای مردم به مردم راست بگوید، و راه خرد پیماید و از فرزندان آخرت باشد كه از آنجا آمده و بدانجا خواهد رفت. پس آن كه با چشم دل بنگرد، و با دیده درون كار كند، آغاز كارش آن است كه بیندیشد؛ آیا عمل او به سود اواست یا زیان او؟ اگربه سود است ادامه دهد، و اگر زیانبار است توقّف كند، زیرا عمل كننده بدون آگاهی چون رونده ای است كه بیراهه میرود، پس هر چه شتاب كند از هدفش دورتر می ماند، و عمل كننده از روی آگاهی، چون رونده ای بر راه راست است، پس بیننده باید به درستی بنگرد، آیا رونده راه مستقیم است یا واپس گرا؟. و بدان كه هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكیزه، باطن آن نیز پاك و پاكیزه است، و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است، و پیامبر راستگو (ص) فرمود: «همانا خداوند بنده ای را دوست دارد، امّا كردار او را دشمن، و كردار بنده ای را دوست می دارد امّا شخص او را دوست ندارد .» آگاه باش! هر عملی رویشی دارد، و هر روینده ای از آب بی نیاز نیست، و آبها نیز گوناگون می باشند. پس هر درختی كه آبیاری اش به اندازه و نیكو باشد، شاخ و برگش نیكو و میوه اش شیرین است، و آنچه آبیاری اش پاكیزه نباشد، درختش عیب دار و میوه اش تلخ است.

About the Ahlu’l-bayt (of the Holy Prophet) and their opposers

He who has an intelligent mind looks to his goal. He knows his low road as well as his high road. The caller has called. The shepherd has tended (his flocks). So respond to the caller and follow the shepherd. They (the opposers) have entered the oceans of disturbance and have taken to innovations instead of the Sunnah (the Prophet’s holy deeds, utterances and his unspoken approvals), while the believers have sunk down, and the misguided and the liars are speaking. We are the near ones, companions, treasure holders and doors (to the Sunnah). Houses are not entered save through their doors. Whoever enters them from other than the door is called a thief. A part of the same sermon The delicacies of the Qur’an are about them (Ahlu’l-bayt, the descendants of the Prophet) and they are the treasurers of Allah. When they speak they speak the truth, but when they keep quiet no one can speak unless they speak. The forerunner should report correctly to his people, should retain his wits and should be one of the children (a man) of the next world, because he has come from there and would return to it. The beginning of the action of one who sees with heart and acts with eyes it is to assess whether the action will go against him or for him. If it is for him he indulges in it, but if it is against him he keeps away from it. For, he who acts without knowledge is like one who treads without a path. Then his deviation from the path keeps him at a distance from his aim. And he who acts according to knowledge is like he who treads the clear path. Therefore, he who can see should see whether he should proceed or return. You should also know that the outside (of every thing) has a similar inside. Of whatever the outside is good, its inside too is good, and whatever the outside is bad, its inside too is bad. The truthful Prophet (peace and blessing of Allah be upon him and his progeny) has said that: “Allah may love a man but hate his action, and may love the action but hate the man. ” You should also know that every action is like a vegetation, and a vegetation cannot do without water while waters are different. So where the water is good the plant is good and its fruits are sweet, whereas where the water is bad. the plant will also be bad and its fruits will be bitter.

فایل صوتی فارسی مربوط به این خطبه را از لینک ذیل دانلود نمایید:

Download: Nahjul-Balagah-Sermon-154

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید