عهدنامهای كه با خطّ هشام بن كلبی برای صلح میان قبیله «ربیعه» و «یمن»، تنظیم فرمود.
این پیمان نامه ای است كه مردم «یمن» و «ربیعه» آن را پذیرفتهاند، چه آنان كه در شهر حضور دارند چه آنان كه در بیابان زندگی میكنند. آنان پیرو قرآنند، و به كتاب خدا دعوت میكنند، و به انجام دستورات آن فرمان میدهند، و هركس كه آنان را به كتاب خدا بخواند پاسخ میدهند، نه برابر آن مزدی خواهند، و نه به جای آن چیز دیگری بپذیرند، و در برابر كسی كه خلاف این پیمان خواهد، یا آن را واگذارد، ایستادگی خواهند كرد. گروهی گروه دیگر را یاری میدهند، همه متّحد بوده و به خاطر سرزنشِ سرزنش كنندهای، یا خشمِ خشمناكی، یا خوار كردن بعضی، یا دشنام دادن قومی، این پیمان را نمیشكنند. بر این پیمان، حاضران و آنها كه غایبند، دانایان و ناآگاهان، بردباران و جاهلان، همه استوارند، و عهد و پیمان الهی نیز بر آنان واجب گردیده است كه «همانا از پیمان خدا پرسش خواهد شد» و علی بن ابیطالب آن را نوشت.
[ A treaty which Imam Ali (a) has worded for Bani Rabi’a tribe and the Yemenites to agree upon. Husham bin Sa’ib Kalbi has quoted this treaty. ]
This is the treaty which has been agreed upon by the Yemenite people, be they urban or rural and pastoral and the people of the Bani Rabi’a tribe, be they dwellers of cities or those living in villages or desert. Through this treaty both the parties have agreed that they will steadfastly adhere to their faith in the Holy Book, will accept its orders and tenets, will invite people towards it and will pass verdicts according to its teachings and rulings that they will accept the call of those who invite them towards this Book and will accept the judgement passed according to it that they will not accept anything in lieu of this Book and will not sell it at any cost, that they will forsake those who forsake this Book and that they will unite to fight against those who go against this Book. They promise to help each other and to speak with a common voice on affairs of mutual interest. They will not break this agreement on account of excitement or anger of any person or because one participant considers the other humble, weak or powerless, or because one group speaks disparagingly of the other. Every member of the covenanting party whether present or absent, whether educated or illiterate, wise or ignorant, will stand by this agreement faithfully. Over and above the terms of this covenant is the promise of its observance which they have made to Allah and for which they will be held responsible.
فایل صوتی فارسی مربوط به این نامه را از لینک ذیل دانلود نمایید:
Download: Nahjul-Balagah-Letter-74
نظرات کاربران