مجله علمی تفریحی بیبیس
0

ترجمه فارسی و انگلیسی خطبه 176 نهج البلاغه (موعظه مردم درباره خلافت خود و ضرورت اطاعت از دستورات الهی) با فایل صوتی

بازدید 246

این سخنرانی را امام (ع) در روزهای نخست خلافت خود در سال 35 هجری در مدینه ایراد فرمود.

مردم! از آنچه خداوند بیان داشته بهره گیرید، و از پند و اندرزهای خدا پند پذیرید، و نصیحتهای او را قبول كنید، زیرا خداوند با دلی لهای روشن، راه عذر را به روی شما بسته، و حجّت را بر شما تمام كرده است.و اعمالی كه دوست دارد بیان فرموده، و از آنچه كراهت دارد معرّفی كرده، تا از خوبیها پیروی و از بدیها دوری گزینید. همانا رسول خدا (ص) همواره می فرمود: «گرداگرد بهشت را دشواریها )مكاره( و گرداگرد آتش جهنّم را هوسها و شهوات گرفته است » . آگاه باشید! چیزی از طاعت خدا نیست جز آن كه با كراهت انجام می گیرد، و چیزی از معصیت خدا نیست، جز اینكه با میل و رغبت عمل میشود. پس رحمتِ خداوند بر كسی كه شهوت خود را مغلوب و هوای نفس را سركوب كند، زیرا كار مشكل، بازداشتن نفس از شهوت بوده كه پیوسته خواهان نافرمانی و معصیت است. بندگان خدا! بدانید كه انسانِ با ایمان، شب را به روز، و روز را به شب نمی رساند، جز آن كه نفس خویش را متّهم می داند، همواره نفس را سرزنش میكند، و گناهكارش می‌شمارد. پس در دنیا چونان پیشینیانِ صالحِ خود باشید، كه در پیش روی شما درگذشتند و همانند مسافران، خیمه خویش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند. آگاه باشيد همانا اين قرآن پند دهنده اى است كه نمى فريبد، و هدايت كننده اى است كه گمراه نمى سازد، و سخنگویی است كه هرگز دروغ نمی گوید. كسی با قرآن همنشین نشد، مگر آن كه بر او افزود یا از او كاست، در هدایت او افزود و از كوردلی و گمراه یاش كاست. آگاه باشید! كسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود. پس درمان خود رااز قرآن بخواهید، و در سختیها از قرآن یاری بطلبید، كه در قرآن، درمان بزرگترین بیماریها، یعنی كفر و نفاق و سركشی و گمراهی است. پس به وسیله قرآن خواسته‌های خود را از خدا بخواهید، و با دوستی قرآن به خدا روی آورید، و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید، زیرا وسیله ای برای تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد. آگاه باشید! كه شفاعت قرآن پذیرفته، و سخنش تصدیق می گردد. آن كس كه در قیامت، قرآن شفاعتش كند، بخشوده می شود، و آن كس كه قرآن از او شكایت كند محكوم است. در روز قیامت ندا دهنده ای بانگ میزند كه : «آگاه باشید! امروز هر كس گرفتار بذری است كه كاشته و عملی است كه انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن ». پس شما در شمار عمل كنندگان به قرآن باشید، از قرآن پیروی كنید، با قرآن خدا را بشناسید و خویشتن را با قرآن اندرز دهید، و رأی و نظر خود را در برابر قرآن متّهم كنید و خواسته‌های خود را با قرآن نادرست بشمارید. عمل صالح! عمل صالح! سپس آینده نگری! آینده نگری! و استقامت! استقامت! آنگاه، بردباری! بردباری! و پرهیزكاری! پرهیزكاری! «برای هر كدام از شما عاقبت و پایان مهلتی تعیین شده، با نیكوكاری بدانجا برسید. » همانا پرچم هدایتی برای شما برافراشتند، با آن هدایت شوید، و برای اسلام نیز هدف و نتیجه ای است، به آن دسترسی پیدا كنید، و با انجام واجبات، حقوق الهی را ادا كنید، كه وظایف شما را آشكارا بیان كرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قیامت از شما دفاع می كنم و به سود شما گواهی میدهم. آگاه باشید! آنچه از پیش مقرّر شده بود، به وقوع پیوست، و خواسته های گذشته الهی انجام شد، و همانا من با تكیه به وعده‌های الهی و براهین روشن او سخن می گویم كه فرمود: «كسانی كه گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنها فرود می آیند و می گویند: نترسید و محزون نباشید كه بشارت باد بر شما بهشتی كه به شما وعده داده اند. » و همانا شما گفتید: پروردگار ما خداست. پس در عمل به دستورات كتابِ خدا و در ادامه راهی كه فرمان داد، و بر روشِ درستِ پرستشِ بندگانِ او، استقامت داشته باشید و پایدار مانید، و از دستورات خدا سرپیچی نكنید و در آن بدعت گذار مباشید و از آن منحرف نگردید؛ زیرا خارج شوندگان از دستورات الهی در روز قیامت از رحمت خدا دورند. سپس مواظب باشید كه اخلاق نیكو را درهم نشكنید و به رفتار ناپسند مبدّل نسازید . زبان و دل را هماهنگ كنید. انسان باید زبانش را حفظ كند، زیرا همانا این زبان سركش، صاحب خود را به هلاكت می اندازد. به خدا سوگند! پرهیزكاری راندید هام كه تقوا برای او سودمند باشد، مگر آن كه زبان خویش را حفظ كرده بود، و همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او، و قلب منافق از پَسِ زبانِ اوست. زیرا مؤمن هرگاه بخواهدسخنی گوید، نخست می اندیشد، اگر نیك بود اظهار میدارد، و چنانچه ناپسند بود، پنهانش میكند، در حالی كه منافق آنچه بر زبانش آمد می گوید، و نمی داند چه به سود او، و چه حرفی بر ضرر اوست؟ و پیامبر اسلام (ص) فرمود: «ایمان بنده ای استوار نگردد تا دل او استوار شود، و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد. » پس هركس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات كند كه دستش از خون و اموال مسلمانان پاك، و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم ماند، باید چنین كند. اى بندگان خدا آگاه باشيد مؤمن كسى است كه حلال خدا را هم اكنون حلال، و حرام خدا را هم اكنون حرام بشمارد، و آنچه را مردم با بدعتها تغییر دادند، چیزی از حرام را حلال نمی كند، زیرا حلال همان است كه خدا حلال كرده و حرام همان چیزی است كه خدا حرام شمرده است. پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختید، و از تاریخ گذشتگان پند گرفتید، مَثَلها برای شما زده اند، و به امری آشكار دعوت شده اید، جز ناشنوایان كسی ادّعای نشنیدن حق را ندارد، و جز كوران و كوردلان كسی ادّعای ندیدن واقعیتها را نمیكند. آن كس كه از آزمایشها و تجربه‌های خدادادی سودی نبرد، از هیچ پند و اندرزی سود نخواهد برد، و كوته فكری دامنگیر او خواهد شد، تا آنجا كه بد را خوب، و خوب را بد می نگرد. و همانا مردم دو دسته اند: گروهی پیرو شریعت و دین، و برخی بدعت گذارند كه از طرف خدا دلیلی از سنّت پیامبر (ص) و نوری از براهین حق ندارند. همانا خداوند سبحان، كسی را به چیزی چون قرآن پند نداده است، كه قرآن ریسمان استوار خدا و وسیله ایمنی بخش است. در قرآن بهار دل، و چشمه های دانش است، برای قلب جلایی جز قرآن نتوان یافت، به خصوص در جامعه ای كه بیداردلان در گذشته و غافلان و تغافل كنندگان حضور دارند. پس هرجا كار نیكی دیدید، یاری كنید و هرگاه چیز بد و ناروایی مشاهده كردید، دوری گزینید، زیرا پیامبر اسلام (ص) همواره می فرمود: «ای فرزند آدم! كار نیك را انجام ده، و كار بد را واگذار، اگر چنین كنی در راه راست الهی قرار خواهی داشت. » آگاه باشید! كه ظلم بر سه قسم است: ظلمی كه نابخشودنی است و ظلمی كه بدون مجازات نمی ماند، و ظلمی كه بخشودنی و جبران شدنی است؛ امّا ظلمی كه نابخشودنی است، شرك به خدای سبحان است، كه فرمود: «خداوند هیچ گاه از شرك به خود، در نمیگذرد. » و امّا ظلمی كه بخشودنی است، ستمی است كه بنده با گناهان بر خویشتن روا داشته است؛ و ظلمی كه بدون مجازات نیست، ستمگریِ بعضی از بندگان بر بعض دیگر است كه قصاص در آنجا سخت است؛ مجروح كردن با كارد، یا تازیانه زدن نیست، بلكه اینها در برابرش كوچك است! پس مبادا در دین دورویی ورزید، كه همبستگی و وحدت در راه حق گرچه كراهت داشته باشید از پراكندگی در راه باطل « گرچه مورد علاقه شما باشد » بهتر است، زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آیندگان، چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است. ای مردم! خوشا به حال كسی كه عیب شناسی نفس، او را از عیب جویی دیگران باز دارد، و خوشا به حال كسی كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذای حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهای خویش بگرید، همواره به خویشتنِ خویش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.

Preaching

(O ‘ creatures!) Seek benefit from the sayings of Allah, be admonished of Allah and accept the advice of Allah because Allah has left no excuse for you by providing clear guidance, has put before you the plea and clarified for you what acts He likes and what acts He hates, so that you may follow the one and avoid the other. The Prophet of Allah used to say. “Paradise is surrounded by unpleasant things while Hell is surrounded by desires.” You should know that every obedience to Allah is unpleasant in appearance while every disobedience to Allah has the appearance of enjoyment. Allah may have mercy on the person who kept aloof from his desire and uprooted the appetite of his heart, because this heart has far-reaching aims and it goes on pursuing disobedience through desires. You should know, O’ creatures of Allah, that a believer should be distrustful of his heart every morning and evening. He should always blame it (for shortcomings) and ask it to add to (its good acts). You should behave like those who have gone before you and the precedents in front of you. They left this world like a traveller and covered it as distance is covered. The greatness of the Holy Qur’an And know that this Qur’an is an adviser who never deceives, a leader who never misleads and a narrator who never speaks a lie. No one will sit beside this Qur’an but that when he rises he will achieve one addition or one diminution – addition in his guidance or elimination in his (spiritual) blindness. You should also know that no one will need anything after (guidance from) the Qur’an and no one will be free from want before (guidance from) the Qur’an. Therefore, seek cure from it for your ailments and seek its assistance in your distresses. It contains a cure for the biggest diseases, namely unbelief, hypocrisy, revolt and misguidance. Pray to Allah through it and turn to Allah with its love. Do not ask the people through it. There is nothing like it through which the people should turn to Allah, the Sublime. Know that it is an interceder and its intercession will be accepted. It is a speaker who is testified. For whoever the Qur’an intercedes on the Day of Judgement, its intercession for him would be accepted. He about whom the Qur’an speaks ill on the Day of Judgement shall testify to it. On the Day of Judgement an announcer will announce, “Beware. every sower of a crop is in distress except the sowers of the Qur’an.” Therefore, you should be among the sowers of the Qur’an and its followers. Make it your guide towards Allah. Seek its advice for yourselves, do not trust your views against it. and regard your desires in the matter of the Qur’an as deceitful. About the believers and their good deeds; and the hypocrites and their bad deeds Action! action! Then (look at) the end; the end, and (remain) steadfast; steadfast. Thereafter (exercise) endurance, endurance, and piety, piety. You have an objective. Proceed towards your objective. You have a sign. Take guidance from your sign. Islam has an objective. Proceed towards its objective. Proceed towards Allah’s by fulfilling His rights which He has enjoined upon you. He has clearly stated His demands for you. I am a witness for you and shall plead excuses on your behalf on the Day of Judgement. Beware! what had been ordained has occurred and that which had been destined has come into play. I am speaking to you with the promise and pleas of Allah. Allah the Sublime, has said: Verily, those who say: Our Lord is Allah! and persevere aright, the angels descend upon them (saying): “Fear Ye not, nor be grieved, and receive the glad tidings of the Garden which Ye were promised.” (Qur’an, 41:30) You have said. “Our Lord is Allah.” Then keep steadfast to His Book, to the way of His command and to the virtuous course of His worship. Thereafter do not go out of it, do not introduce innovations in it, and do not turn away from it, because those who go away from this course will be cut off from (the mercy of) Allah on the Day of Judgement. Beware from destroying your manners and changing them, maintaining one tongue. A man should control his tongue because the tongue is obstinate with its master. By Allah, I do not find that fear of Allah benefits a man who practises it unless he controls his tongue. Certainly the tongue of a believer is at the back of his heart while the heart of a hypocrite is at the back of his tongue; because, when a believer intends to say anything, he thinks it over in his mind. If it is good he discloses it, but if it is bad he lets it remain concealed. While a hypocrite speaks whatever comes to his tongue, without knowing what is in his favour and what goes against him. The Prophet of Allah – peace and blessing of Allah be upon him and his descendants – said: “The belief of a person cannot be firm unless his heart is firm, and his heart cannot be firm unless his tongue is firm.” So whoever of you can manage to meet Allah, the Sublime, in such a position that his hands are unsmeared with the blood of Muslims and their property and his tongue is safe from exposing them, he should do so. Following the sunnah and refraining from innovation Know, O’ creatures of Allah, that a believer should regard lawful this year what he regarded lawful in the previous year, and should consider unlawful this year what he considered unlawful in the previous year. Certainly people’s innovation cannot make lawful for you what has been declared unlawful; rather, lawful is that which Allah has made lawful and unlawful is that which Allah has made unlawful. You have already tested the matters and tried them; you have been preached by those before you. Illustrations have been drawn for you and you have been called to clear fact. Only a deaf man can remain deaf to all this, and only a blind man can remain blind to all this. He whom Allah does not allow benefit from trials and experience cannot benefit from preaching. He will be faced with losses from in front, so that he will approve what is bad and disapprove what is good. People are of two categories – the follower of the shari`ah (religious laws), and the follower of the innovations to whom Allah has not given any testimony by way of sunnah or the light of any plea. Guidance from the Holy Qur’an Allah the Glorified, has not counselled anyone on the lines of this Qur’an, for it is the strong rope of Allah and His trustworthy means. It contains the blossoming of the heart and springs of knowledge. For the heart there is no other gloss than the Qur’an although those who remembered it have passed away while those who forgot or pretended to have forgotten it have remained. If you see any good give your support to it, but if you see evil evade it, because the Messenger of Allah used to say: “O’ son of Adam, do good and evade evil; by doing so you will be treading correctly.” Categories of oppression Know that injustice is of three kinds – one, the injustice that will not be forgiven, another, that will not be left unquestioned, and another that will be forgiven without being questioned. The injustice that will not be forgiven is duality of Allah. Allah has said: Verily Allah forgiveth not that (anything) be associated with Him … (Qur’an, 4:48,116). The injustice that will be forgiven is the injustice a man does to himself by committing small sins; and the injustice that will not be left unquestioned is the injustice of men against other men. The retribution in such a case is severe. It is not wounding with knives, nor striking with whips, but it is so severe that all these things are small against it. You should therefore avoid change in the matter of Allah’s religion for your unity in respect of a right which you dislike is better than your scattering away in respect of a wrong that you like. Certainly, Allah the Glorified has not given any person, whether among the dead or among those who survive, any good from separation. O’ people, blessed is the man whose own shortcomings keep him away from (looking into) the shortcomings of others, and also blessed is the man who is confined to his house, eats his meal, buries himself in obeying his Allah. and weeps over his sins, so that he is engaged in himself and people are in safety from him.

فایل صوتی فارسی مربوط به این خطبه را از لینک ذیل دانلود نمایید:

Download: Nahjul-Balagah-Sermon-176

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید