مجله علمی تفریحی بیبیس
0

دانلود کتاب مدیریت فناوری اطلاعات

بازدید 723
  • عنوان: Managing Information Technology
  • نویسنده: Francisco Castillo
  • حوزه: مدیریت فناوری اطلاعات
  • سال انتشار: 2024
  • تعداد صفحه: 308
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 15.6 مگابایت

در سال 2011، کارم را به عنوان مدیر ارشد اجرایی یک شرکت بزرگ فیلیپینی شروع کردم، در آن زمان، اولین کاری که می‌خواستم انجام دهم این بود که سازمان را از نظر ساختار و همچنین فرآیندها به درستی تنظیم کنم، زیرا این کار سرعت را برای آن تعیین می‌کند. سالهای زیادی که در پی خواهد بود اشتباه متوجه شدم، و من باید سالها با این اشتباه زندگی کنم. آنچه در آن زمان برای من روشن بود این بود که دو مؤلفه کاملاً متفاوت در فناوری اطلاعات وجود داشت: استراتژی که بلندمدت است. و نگرانی های تاکتیکی و عملیاتی که کوتاه مدت است. یکی بدون دیگری نمی تواند کار کند، و از من انتظار می رفت که به هر دو بپردازم، در واقع می دانستم که فقط یک دوره ماه عسل بسیار محدود در دستانم بود. من نمی‌توانستم درازمدت بدون رفع مشکلات عملیاتی ابتدا صحبت کنم، و با این حال، استراتژی همیشه در پس ذهن من خواهد بود. تفاوت بسیار آشکار دیگر برای من، مدیریت عملیات در مقابل پروژه ها بود، و من فکر می کردم که آیا کاری که بسیاری از شرکت ها در آن زمان انجام می دادند درست بود: ترکیب منابع برای انجام هر دو. بنابراین من کاری را انجام دادم که معمولاً همیشه در صورت عدم اطمینان انجام می‌دهم، یعنی تحقیق برای حمایت از برخی از سوء ظن‌هایم، و دست نسبتاً خالی بیرون آمدم. بله، من قبلاً در آن زمان از برخی از استانداردهای صنعت آگاه بودم، اما این استانداردها سطح بالایی بودند و تفسیر آنها دشوار بود، و بدتر از همه، من هیچ زمانی برای اجرای واقعی آنها نداشتم. و بنابراین، من کار بعدی را که معمولاً انجام می‌دادم، انجام دادم، این بود که آستین‌هایم را بالا زدم، کلاه فکرم را گذاشتم، و سعی کردم کالبدشکافی کنم و بفهمم چه چیزی واقعاً منطقی است. این شروع تجربه عملی من بود که در این کتاب منعکس شده است. کتاب دقیقاً با این شروع می شود: بحث در مورد جدول ایده آل/پیشنهادی سازمان در یک بخش فناوری اطلاعات و دلیل اینکه چرا به چنین نتیجه ای رسیده ام. این به طور مشخص استراتژی را از عملیات روزانه، و همچنین پروژه ها را از عملیات، دو مهم ترین عملکرد یک CIO، جدا می کند. در ادامه، در مورد نیاز مبرم صحبت می کند: مدیریت عملیات در فصل. 4. این فصل بر اساس برخی از بهترین استانداردهای صنعت و نامگذاری آنها در این زمینه است، با یک تفاوت: من سعی می کنم دقیقاً توضیح دهم که هر یک از طرفین باید چه کاری انجام دهند و چگونه باید در سطح بسیار عملی انجام شود. این نظریه وجود دارد، اما نحوه عملی کردن آن موضوع متفاوتی است. زیرا در عملیات، هنگامی که ساختار درست است، چالش بعدی نحوه رسیدگی به بلیط ها (مثلاً درخواست ها و حوادث) است که اصول روزمره تیم عملیات هستند. این بدان معناست که چگونه می توان تغییرات را ثبت کرد، آنها را تشدید کرد، به آنها رسیدگی کرد، آنها را آزمایش کرد، آزاد کرد و احتمالاً در صورت لزوم آنها را به عقب بازگرداند. این ما را به چرخه عمر معمولی برای خدمات عملیات می رساند: برنامه ریزی و طراحی – انتشار – حفظ – بازنشستگی. هر یک از این مراحل جنبه‌های متمایز خود را دارد که باید نظارت و مدیریت شود، از جمله مدیریت در دسترس بودن و ظرفیت. عملیات همچنین به استراتژی فناوری اطلاعات مرتبط است، و ما در مورد اینکه این استراتژی چه زمانی به یک پروژه یا به تغییرات عملیاتی ترجمه می‌شود و اگر اولی است، چگونه این پروژه(ها) به عملیات مرتبط می‌شوند، بحث می‌کنیم. فصل 5 پروژه‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد، یکی دیگر از راه‌حل‌های حیات IT، و در این فصل تمایز مشخصی بین روش‌های مورد استفاده در پروژه‌ها با روش‌های مورد استفاده در عملیات قائل می‌شویم. ترکیب اینها توصیه نمی شود و به این ترتیب مدیریت پروژه فناوری اطلاعات را به تفصیل مورد بحث قرار دهید. ما ابتدا با اصول اولیه مدیریت پروژه شروع می کنیم، اما در مورد استفاده از این اصول کلی در پروژه های فناوری اطلاعات، به صفر می رسیم. پروژه‌های فناوری اطلاعات شاید یکی از دشوارترین پروژه‌ها برای مدیریت باشند، زیرا فقط با موارد نامشهود سروکار دارند. علاوه بر این، افرادی که معمولاً موفقیت یک پروژه را تعریف می کنند، کاربران نهایی هستند که CIO کنترلی بر آنها ندارد، اما باید با استفاده از برخی مهارت های افراد خاص (به اصطلاح مدیریت تغییر) بر آنها تأثیر بگذارند. ما زمانی را صرف بحث در مورد برخی از حیاتی‌ترین بخش‌های پروژه‌های فناوری اطلاعات می‌کنیم: تجزیه و تحلیل، طراحی، دوره پایان، مراحل اجرایی و پشتیبانی. هر کدام از اینها مستندات و تکنیک های خاص خود را می طلبد. در این فصل بحثی در مورد برخی از مؤلفه‌های مستعد شکست یک پروژه وجود دارد: سفارشی‌سازی، آزمایش و مدیریت تغییر افراد. مستندات هم برای عملیات و هم برای پروژه‌ها به طور طولانی مورد بحث قرار می‌گیرند، زیرا با انطباق با استاندارد آبشار روش‌شناسی پروژه، واقعاً راه نجاتی برای پایداری فناوری اطلاعات و همچنین پروژه‌های قابل انتقال به عملیات است. چیزی که من در طول دوره مدیریتم به عنوان CIO یاد گرفتم این بود که کاهش از پروژه ها به عملیات چندین برابر بحرانی ترین بود. افراد این دو تیم متمایز دوست نداشتند با یکدیگر صحبت کنند، اما برای پایداری سرویسی که به تازگی طراحی شده است ضروری است. به همین ترتیب من برای مطالب جستجو کردم و در مورد این موضوع بسیار کم یافتم، بنابراین تصمیم گرفتم دستورالعمل ها و روش های خود را توسعه دهم، اینها در فصل به اشتراک گذاشته شده است. 6. شروع با بحث در مورد محیط‌های مختلف معمولی (توسعه، آزمایش، آموزش، تولید)، و سپس جنبه‌هایی که به نظر عقل سلیم می‌آیند و معمولاً بدیهی تلقی می‌شوند، اما در واقع بسیار خاص پروژه هستند: رویه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی، رویه‌های مدیریت انتشار، انتقال داده‌ها، کیفیت داده‌ها، رابط‌ها، و مهم‌تر از همه، نقش‌ها و مسئولیت‌های عملیات، پرسنل پروژه و اشخاص ثالث در مرحله اجرا و پشتیبانی. ما چک لیستی از وظایفی که باید قبل از شروع به کار انجام شود برای افزایش احتمال موفقیت آن ارائه کرده‌ایم که در طول سال‌ها، مبنای این فصل، اصلاح شده‌اند.

In 2011 I started my career as CIO of a large Philippine company, during that time, the first thing I wanted to do was to set the organization right, in terms of its structure, as well as processes, as this would set the pace for the many years to follow. Got it wrong, and I would have to live with that mistake for many years. What was clear to me at that time is that there were two very different components in IT: strategy, which is long term; and tactical and operational concerns, which is short-term. One cannot do without the other, and I was expected to address both, knowing in fact that I only had a very limited honeymoon period in my hands. I could not address long-term without fixing the operational issues first, and yet, strategy would always be in the back of my mind.

The other very apparent difference for me was that of managing operations vs. projects, and I wondered if what many companies were doing at that time was right: that of mixing resources to do both. So I did what I usually always do when unsure, which is to research to support some of my suspicions, and I came out relatively empty handed. Yes, I was already aware at that time of some of the industry standards, but these were high level and difficult to interpret, and, worst of all, I did not have any time to actually execute them. And so, I did the next thing I would usually do, which was to roll-up my sleeves, put on my thinking cap, and try to dissect and understand what really would make sense. This was the start of my practical experience that is reflected in this book.

The book starts with just that: discussing the ideal/suggested table of organization in an IT department, and the rationale of why I have reached such a conclusion. It separates distinctly strategy from day-to-day operations, as well as projects from operations, the two most important functions of a CIO. It goes on, discussing the most pressing need: that of managing operations in Chap. 4. This chapter is based on some of the best industry standards and their nomenclature in the field, with a difference: I try to explain exactly what each party is to do, and how it should be done at a very practical level. The theory exists out there, but how to make it practical is a different matter. For in operations, once the structure is correct, the next challenge is how to handle tickets (e.g. requests and incidences), which are the basic day-to-day of the operations team. This means how to record changes, escalate them, address them, test them, release them, and possibly roll them back if neces-sary. This brings us to the typical lifecycle for operations’ services: Planning & Design—Release—Maintain—Retire. Each of these phases has its own distinct aspects which should be monitored and managed, including availability and capacity management. Operations are also linked to IT strategy, and we discuss when this strategy translates to a project, or to operational changes, and if the former, how these project(s) link to operations.

Chapter 5 discusses projects, the other lifeline of IT, and in this chapter we make a marked distinction between the methodologies to be used in projects with that to be used in operations. It is not recommended to mix these, and as such discuss IT project management in detail. We first start with the basic project management principles, but zero in on the way these general principles are to be used in IT projects. IT projects are perhaps one of the most difficult projects to manage because they deal only with intangibles. Furthermore, the people that usually define the success of a project are the end-users which the CIO has no control of, but who must influence using some special people skills (so-called change management). We spend time discussing some of the most critical parts of IT projects: analysis, design, the cut-over period, the go-live and support phases. Each of these requires its own particular documentation and techniques. Included in this chapter is a discussion on some of the most failure prone components of a project: customizations, testing and people change management.

Documentation is discussed at length for both operations and projects, because adapting to the waterfall standard of project methodology, it is really the lifeline for IT to be sustainable, as well as projects transferable to operations.

What I also learned during my stint as CIO was that the cut-over from projects to operations was many times the most critical. People from these two distinct teams did not like to talk to one another, but is necessary for the sustainability of the service that has just been designed. Likewise I searched for material and found very little on this subject, so I decided to develop our own guidelines and procedures, these are shared in Chap. 6. Starting with a discussion on the typical different environments (development, testing, training, production), and then aspects which seem like common sense and are usually taken for granted, but are actually very much project-specific: backup and restore procedures, release management procedures, data migration, data quality, interfaces, and most importantly, roles and responsibilities of operations, project personnel and third parties during the go-live and support phase. We have come up with a checklist of tasks to be undertaken before the go-live to increase its probability of success, which have been refined throughout the years, the basis for this chapter.

این کتاب را میتوانید بصورت رایگان از لینک زیر دانلود نمایید.

Download: Managing Information Technology

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید