مجله علمی تفریحی بیبیس
0

دانلود کتاب روی صحنه بردن یا به صحنه نبردن تاگور

بازدید 489
  • عنوان کتاب: To Stage or Not to Stage Tagore
  • نویسنده: Rajdeep-Konar
  • حوزه: تئاتر
  • سال انتشار: 2022
  • تعداد صفحه: 435
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • نوع فایل: pdf
  • حجم فایل: 18.0 مگابایت

مقدمه یک کتاب برای معرفی آن به خوانندگان بالقوه آن است، یعنی ترسیم نقشی که قصد دارد ایفا کند. هر عالم دنیوی توصیه می کند که انجام نقش هایی که جامعه برای ما انتخاب می کند همیشه راحت است. زیرا تلاش برای تخطی از این نقش‌ها اغلب باعث ایجاد مکانیسم‌های «انضباط و مجازات» جامعه می‌شود. با توجه به این حقیقت، شاید بهترین مقدمه برای این کتاب به عنوان اثری مشتاق از تئاتر یا تاریخ اجرا باشد. با این حال، این واقعیت باقی می‌ماند که هر کسی که تلاش می‌کند تاریخچه‌ای از هر جنبه از زندگی، اندیشه یا تلاش‌های خلاقانه تاگور بنویسد، باید در طول تاریخ نگران‌کننده‌ای قدم بزند. این انتقاد شدید خود تاگور است، اگر نگوییم رد صریح رشته مدرن تاریخ. در حالی که بیان چنین احساساتی در آثار ادبی گسترده او رها می شود، در نمایشنامه های او درجه متفاوتی از استعداد دراماتیک را دریافت می کند. این صرفاً به این دلیل است که نمایشنامه، با قرار گرفتن بسیار بازیگوشانه اش در فضای برزخی، به او اجازه می دهد تا استدلال های خود را با شور و اشتیاق بیان کند. اغلب انجام این کار در دنیای واقعی یا حتی از طریق زبان منطقی نثر رسمی بدون به خطر انداختن روابط شخصی با دوستان مورخ ممکن نیست. می توان ادعا کرد که چنین نمایشنامه ای در یک نمایشنامه، پس زمینه نمایشنامه تاگور آچالایتان (موسسه بی اثر، 1912) را تشکیل می دهد.

An introduction to a book is meant to introduce it to its potential readers, that is, to chart out the role it intends to perform. Any worldly-wise person would advise that it is always convenient to perform roles that society chooses for us. For attempts to transgress these roles often trigger society’s ‘discipline and punish’ mechanisms. Seen in the light of that truism, perhaps the best introduction to this book is as an aspiring work of theatre or performance history. However, the fact remains that anyone attempting to write a history of any aspect of Tagore’s life, thought or creative endeavours would have to walk across an unsettling bit of history. That is Tagore’s own stern criticism if not outright rejection of the modern discipline of history. While the expression of such sentiment resides in abandon across his vast literary output, it receives a different degree of dramatic flair in his plays. This is simply because the play, by its very playful situatedness in the liminal space, allows him to articulate his arguments with passion and intensity. It is often not possible to do so in the real world or even through the rational language of official prose without hazarding personal relationships with historian friends. It can be argued that such a play within a play forms the backdrop of Tagore’s play Achalayatan (Inert Institution, 1912).

این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:

Download: To Stage or Not to Stage Tagore

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاه شما توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید