- عنوان کتاب: Suddenly Something Clicked -The Languages of Film Editing and Sound Design
- نویسنده: Walter Murch
- حوزه: سینما
- سال انتشار: 2025
- تعداد صفحه: 289
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 13.8 مگابایت
در اواخر ژوئن ۱۸۹۶، برادران لومیر سینماتوگراف و حلقههای عکسهای متحرک خود را به نیژنی نووگورود، ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو، آوردند. تنها مکان موجود در شهر، کافه آمونت، یک فاحشهخانه شیک بود که توسط چارلز سلیمان، مدیر فرانسوی-الجزایری، اداره میشد. یک ملحفه در یک سر سالن مرکزی آویزان شده بود و سینماتوگراف در سر دیگر آن نصب شده بود، در حالی که بزرگان و خوبان (و نه چندان عالی و نه چندان خوب) نیژنی برای تجربه چیزی که قبلاً هرگز ندیده بودند، جمع شده بودند: عکاسی متحرک، که روی یک ملحفه در یک فاحشهخانه نمایش داده میشد. ماکسیم گورکی، خبرنگار بیست و هشت ساله آن زمان (که بعدها رماننویسی شد که شهر نیژنی به نام او نامگذاری شد)، در میان تماشاگران بود و یادداشت برمیداشت. چراغ سینماتوگراف روشن شد و یک تصویر ثابت، صفحه را روشن کرد: گورکی نوشت: «صحنه خیابانی در پاریس». او تحت تأثیر قرار نگرفت: «من قبلاً بارها این را دیده بودم.» اما سپس تصویر جان گرفت: آدمها، اسبها، کالسکهها که به دنبال کار و بار اواخر قرن نوزدهم خود میرفتند. گورکی با وجود این واقعیت که برای اولین بار شاهد حرکت یک عکس بود، تحت تأثیر قرار نگرفت: «این زندگی نیست، بلکه سایه آن است، حرکت نیست، بلکه شبح بیصدای آن است.» گورکی در مقالهاش که چند روز بعد منتشر شد، این تجربه را اینگونه توصیف کرد: «قلمرو سایهها: در مقابل چشمان شما، زندگی موج میزند، اما زندگیای است که از کلمات محروم و از طیف زنده رنگها تهی شده است – یک زندگی خاکستری، بیصدا، تاریک و غمانگیز.» عقبنشینی قابل توجه گورکی از معجزه عکاسی متحرک، نمونه اولیهای از دره وهمآلود بود: آن احساس تهوعآور که از تصویری الهام گرفته میشود که واقعیت را به دقت شبیهسازی میکند اما به اندازه کافی پیش نمیرود، گویی تصویر، مانند زامبی، همزمان زنده و مرده است.
In late June of 1896 the Lumière brothers brought their cinématographe and reels of moving photographs to Nizhny Novgorod, 400 km east of Moscow. The city’s only available venue was Aumont’s café, an elegant brothel run by the French–Algerian impresario Charles Solomon. A bedsheet was strung up at one end of the central salon and the cinématographe installed at the other, while Nizhny’s great and good (and notso- great and not-so-good) crowded together to experience something they had never seen before: moving photography, projected onto a bedsheet in a brothel. Maxim Gorky, then a twenty-eight-year-old reporter (later to become the novelist for whom the city of Nizhny would be renamed), was in the audience taking notes. The cinématographe ’s lamp ignited and a still image illuminated the sheet: ‘A street scene in Paris,’ Gorky wrote. He was not impressed: ‘I had seen this many times before.’ But then the image fluttered into life: people, horses, carriages going about their end-of-the-nineteenth-century business. Despite the fact that he was seeing a photograph move for the first time, Gorky remained unimpressed: ‘This is not life but its shadow, it is not motion but its soundless spectre.’ In his article, published a few days later, Gorky would describe the experience as ‘A Kingdom of Shadows: before your eyes, life is surging, but it is a life deprived of words and shorn of the living spectrum of colours – a grey, soundless, bleak and dismal life.’ Gorky’s remarkable recoil from the miracle of moving photography was an early case of the uncanny valley : that queasy feeling inspired by an image that closely simulates reality but doesn’t go quite far enough, as if the image were, zombie-like, alive and dead at the same time.
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
Download: Suddenly Something Clicked
نظرات کاربران