- عنوان کتاب: Science Fiction / Toward a World Literature
- نویسنده: G.ire-Slusser,-Gary-Westfahl
- حوزه: ادبیات
- سال انتشار: 2022
- تعداد صفحه: 366
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 9.33 مگابایت
جورج اسلاسر در این مجلد فوق العاده جاه طلبانه پس از مرگ، داستان علمی تخیلی را با عظمت ترین وجه آن درک می کند: به عنوان یک ادبیات جهانی. اسلاسر با بحثی دانشآمیز درباره داستانهای علمی تخیلی فرانسوی، آلمانی، بریتانیایی و روسی، ریشههای آن را با روششناسی قدرتمند بازجویی میکند. برای دیدن مزایای آن، میتوان روش او را با تلاشهای مرسومتر مقایسه کرد. اغلب، اینها با حس معاصر از داستان علمی تخیلی به عنوان یک ژانر تثبیت شده شروع می شوند، ویژگی های آن را شناسایی می کنند و سپس به طور گذشته نگر به دنبال یافتن همان ویژگی ها در متون قبلی هستند. مشکلات این رویکردهای معمولی متعدد است. آنها با کار کردن به عقب، مفروضات جستجو را وارد میکنند که در زمانهای بعدی پدیدار شدند، و این تصور نادرست را به وجود میآورند که مسیر از گذشته تا امروز، اگر دقیقاً قطعی نباشد، حداقل کاملاً منسجم و قابل پیشبینی است. در مقابل، اسلاسر به دنبال مجموعهای از ویژگیهای ژانر نیست، بلکه از یک سوال بسیار جالبتر شروع میکند: چه شکلبندیهای ایدهآمیزی و مفهومی امکان اندیشیدن به ژانر علمی تخیلی را فراهم کرده است؟ همانطور که او میگوید، «ایدهها و فرآیندهایی» که داستان علمی تخیلی را به فکری قابل تامل تبدیل کرده است، چیست؟
In this enormously ambitious posthumous volume, George Slusser conceives of science fiction in its grandest terms: as a world literature. With erudite discussion of French, German, British, and Russian science fiction, Slusser interrogates its origins with a powerful methodology. To see its advantages, we can compare his method with more conventional attempts. All too often, these begin with a contemporary sense of science fiction as a well-established genre, identify its characteristics, and then retrospectively seek to find the same characteristics in earlier texts. The problems with these typical approaches are multiple. By working backward, they import into the search assumptions that emerged at a later time, giving the erroneous impression that the trajectory from past to present was, if not exactly deterministic, at least smoothly coherent and predictable. Slusser, by contrast, looks not for a set of genre characteristics but rather starts from a far more interesting question: what ideational and conceptual formations made it possible to think the genre of science fiction? As he puts it, what are the “ideas and processes” that made science fiction a thinkable thought?
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
نظرات کاربران