- عنوان کتاب: Martin Taylor’s Advanced Jazz Licks Phrase Book
- نویسنده: Joseph Alexander
- حوزه: آموزش گیتار
- سال انتشار: 2025
- تعداد صفحه: 99
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 10.0 مگابایت
وقتی یک کتاب عبارات زبان سنتی را باز میکنید، خواهید دید که عبارات در قالب «موقعیتها» سازماندهی شدهاند. بخش ابتدایی ممکن است به سلام و احوالپرسی بپردازد، بخش بعدی ممکن است به سفارش غذا در رستوران بپردازد که میتواند با راهنمایی به مکانهای دیدنی معروف دنبال شود و غیره… این کتاب عبارات تکنوازی جاز نیز در قالب موقعیتها سازماندهی شده است، اما موقعیتهای ما توالی آکوردهایی هستند که شما در استانداردهای رایج جاز روی آنها تکنوازی خواهید کرد. ما هشت توالی آکورد رایج را انتخاب کردهایم و واژگان ضروری برای هر کدام را به شما آموزش دادهایم. با این حال، درست مانند زبان گفتاری، واژگانی که برای سلام و احوالپرسی با کسی در خیابان استفاده میکنید، میتواند در یک رستوران یا مغازه نیز استفاده شود. به عبارت دیگر، عباراتی که برای یک موقعیت موسیقیایی یاد میگیرید، اغلب در زمینههای دیگر نیز مناسب هستند. پس از یادگیری چند جمله اول، شروع به یادگیری الگوهای طبیعی، تلفظ و دستور زبان زبان خواهید کرد، بنابراین یادگیری عبارات جدید و صحبت کردن با اقتدار سریعتر و سریعتر میشود. در این کتاب، واژگان کاملی را برای «موقعیتهای» توالی آکورد زیر خواهید آموخت:
ماژور به مینور II V Is
مینور ii V i
I vi ii V turnarounds
7 آکورد غالب در حال حرکت در فواصل پنجم
7 آکورد غالب ایستا
توالیهای II V نزولی در نیمپردهها
آکوردهای مینور ایستا در فواصل هفتم
بلوز مینور
وقتی مینشینید تا یک عبارت را یاد بگیرید، به خودتان متعهد شوید که آن را حفظ کنید. برای نواختن هر چیزی به طور مؤثر، باید آن را به بخشی از خود تبدیل کنید. برای حفظ کردن یک خط، آن را به قطعات ریتمیک کوچک فقط با چند ضرب تقسیم کنید و هر قطعه را تا زمانی که نتوانید آن را اشتباه بزنید، تکرار کنید. سپس به قطعه یا بخش بعدی بروید و این فرآیند را تکرار کنید. سپس، دو بخش اول را با هم ترکیب کنید و آنها را تا زمانی که قبل از اضافه کردن بخش سوم، به طور مؤثر بنوازید، بنوازید و به همین ترتیب ادامه دهید. به یاد داشته باشید، شما فقط یک لیک یاد نمیگیرید، بلکه خودتان را با نحوه احساس زبان برنامهریزی میکنید. وقتی یک خط را حفظ کردید، باید هر چه سریعتر شروع به استفاده از آن در یک تکنوازی واقعی کنید. برای شروع، سعی کنید آن را در نقطه مناسب از آهنگ به طور کامل بنوازید. پس از مدتی، مغز موسیقی شما شروع به تغییر عبارت خواهد کرد. این را انکار نکنید! این عبارات فقط یک نقطه شروع برای شما هستند. ایده این است که زبان را به شما یاد دهیم تا بتوانید جملات منحصر به فرد خود را بسازید. همانطور که به تدریج عبارات بیشتری را به واژگان خود اضافه میکنید، آنها ترکیب و تکامل مییابند تا صدای خود را روی گیتار ایجاد کنند. این توالیهای آکورد، ستون فقرات صدها استاندارد جاز را تشکیل میدهند و با یادگیری عبارات مربوط به هر یک، به سرعت یاد خواهید گرفت که “جاز صحبت کنید”. از آنجایی که این ایدهها به طور طبیعی ترکیب میشوند و در ناخودآگاه شما ریشه میدوانند، به سرعت شروع به تأثیر بر صدای عباراتی میکنند که خودتان هنگام بداههنوازی ایجاد میکنید. برای استفاده مؤثر از این کتاب، سعی کنید توالیهای آکورد ذکر شده در بالا را هنگام وقوع در آهنگهایی که روی آنها کار میکنید، تشخیص دهید. اگر روی آهنگی با تعداد زیادی ریتم II V Is کار میکنید، میتوانید از فصل اول شروع کنید. اگر روی آهنگی با تغییرات ریتم (I vi ii V) مانند I Got Rhythm یا Oleo کار میکنید، میتوانید از فصل سوم شروع کنید. سپس، عبارات موجود در آن فصل را با گوش دادن به مثالهای صوتی بررسی کنید. اگر عبارتی وجود دارد که واقعاً توجه شما را جلب میکند و فکر میکنید با توانایی فعلی شما مطابقت دارد، همان عبارتی است که باید در ابتدا یاد بگیرید. به دلیلی توجه شما را جلب کرده است. درست مانند زبان گفتاری ما، ما اغلب عباراتی را که وقتی برای اولین بار آنها را شنیدیم با ما طنینانداز شدهاند، دوباره استفاده میکنیم. اگر فقط عباراتی را که دوست دارید یاد بگیرید، فقط عباراتی را که دوست دارید اجرا خواهید کرد. خب، بیشتر اوقات! با گزینشی بودن در مورد عباراتی که یاد میگیرید و تکرار میکنید، میتوانید زبان موسیقیایی را که درونی میکنید کنترل کنید، که به منبع اصلی خلاقیت شما تبدیل میشود.
When you open a traditional language phrase book, you’ll see that the phrases are organised into “situations”. The opening section might address greetings, the next might look at ordering food in a restaurant, which could be followed by directions to famous landmarks, and so on… This jazz soloing phrase book is organised into situations too, but our situations are the chord sequences you’ll solo over in common jazz standards. We’ve taken eight common chord sequences and taught you some essential vocabulary for each. However, just as with spoken language, the vocabulary you use to greet someone on the street can also be used in a restaurant or shop. In other words, phrases learnt for one musical situation are often appropriate in other contexts too. After learning your rst few sentences, you’ll begin to pick up on the natural patterns, pronunciation and grammar of the language, so it gets quicker and quicker to learn new phrases and speak with authority. In this book, you’ll learn the perfect vocabulary for the following chord sequence “situations”:
Major to minor II V Is
Minor ii V i
I vi ii V turnarounds
Dominant 7 chords moving in 5ths
Static dominant 7 chords
II V sequences descending in semitones
Static minor 7th chords
The minor blues
When you sit down to learn a phrase, make a commitment to yourself to memorise it. To play anything uently it needs to become a part of you. To memorise a line, break it up into small rhythmic chunks of just a few beats and repeat each chunk until you can’t get it wrong. Then move on to the next chunk or section and repeat the process. Next, combine the rst two sections and play them until they’re uent before adding the third, and so on. Remember, you’re not just learning a lick, you’re programming yourself with how the language feels. Once you’ve memorised a line, you should start using it in an actual solo as soon as possible. To begin with, try to play it perfectly at the appropriate point in the tune. After a while, your musical brain will start to want to vary the phrase. Don’t ght this! These phrases are just a starting point for you. The idea is to teach you the language so you can form your own unique sentences. As you gradually add more and more phrases to your vocabulary, they’ll combine and evolve to create your own voice on the guitar. These chord sequences form the backbone of hundreds of jazz standards and by learning phrases for each one you’ll quickly learn to “speak jazz” authentically. As these ideas naturally combine and get rooted into your subconscious, they’ll quickly begin to inuence the sound of the phrases you create yourself when improvising. To use this book effectively, try to spot the chord sequences listed above when they occur in tunes you’re working on. If you’re working on a song with a lot of II V Is, you could begin in Chapter One. If you’re working on a rhythm changes (I vi ii V) tune like I Got Rhythm or Oleo, you could begin with Chapter Three. Next, audition the phrases in that chapter by listening to the audio examples. If there’s one that really jumps out at you and you think it matches your current ability, that’s the one you should learn rst. It jumped out at you for a reason. Just like our spoken language, we often reuse phrases that resonated with us when we rst heard them. If you only learn phrases you like, you will only play phrases you like. Well, most of the time! By being selective about which phrases you learn and repeat, you can control the musical language that you internalise, which will become the source material for your own creativity.
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
نظرات کاربران