- عنوان کتاب: Learning Zig -A reimagined introduction to low-level programming with Zig
- نویسنده: Alex Rios
- حوزه: برنامهنویسی سطج پایین
- سال انتشار: 2025
- تعداد صفحه: 540
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 11.3 مگابایت
خب، بیایید در مورد برنامهنویسی سیستم صحبت کنیم. این بخشی از توسعه نرمافزار است که در آن شما بسیار نزدیکتر به سختافزار کامپیوتر کار میکنید. از شما انتظار میرود که واقعاً بفهمید که چیزها در زیر کاپوت چگونه کار میکنند، حافظه را با دقت مدیریت کنید (یا حداقل سعی کنید این کار را انجام دهید) و با جزئیات ریز و درشتی که اغلب توسط ابزارهای برنامهنویسی آسانتر پنهان میشوند، سر و کار داشته باشید. این یک هیولای متفاوت از برنامهنویسی کاربردی معمولی است و به سطح عمیقتری از کنترل و درک نیاز دارد. اکنون، زیگ وارد صحنه میشود. این یک زبان برنامهنویسی جدیدتر است که توسط اندرو کلی طراحی شده است، با هدف بلندپروازانه سادهتر، قابل دسترستر و کمخطاتر کردن برنامهنویسی سیستمها. این زبان سعی میکند برخی از سردردهای دیرینه زبانهایی مانند C و C++ – پیچیدگی و روشهای آسان برای آسیب رساندن به خودتان – را برطرف کند، در حالی که همچنان کنترل مستقیمتری نسبت به زبانهای سطح بالاتر که به طور خودکار حافظه را مدیریت میکنند (که اغلب با مجموعه مشکلات خاص خود، مانند کاهش سرعت غیرمنتظره همراه است) به شما میدهد. میبینید، در نرمافزار، اغلب با بدهبستانهای سختی روبرو میشوید. ممکن است موارد زیر را داشته باشید: — سهولت سطح بالا: ساخت سریع برنامهها با استفاده از زبانهایی که جزئیات نامرتب را پنهان میکنند، که اغلب به مدیریت خودکار حافظه (مانند یک جمعآوریکننده زباله) متکی هستند که میتواند برنامه شما را در زمانی که انتظار ندارید متوقف کند. ساده، تا زمانی که عملکرد خوبی نداشته باشد. — کنترل سطح پایین: مدیریت مستقیم حافظه و منابع در C یا C++، با هدف دستیابی به حداکثر سرعت، اما احتمالاً صرف زمان زیادی برای یافتن اشکالات پیچیده مربوط به خطاهای حافظه. قدرتمند، اما پرخطر. چالش مداوم: سعی کنید ایمنی، عملکرد و سادگی را متعادل کنید، اما معمولاً نمیتوانید هر سه را به طور کامل به حداکثر برسانید.
Alright, let’s talk about systems programming . That’s the part of software development where you work much closer to the computer hardware. You’re expected to really understand how things work under the hood, manage memory carefully (or try to, anyway), and deal with the niy-griy details often hidden by easier-to-use programming tools. It’s a different beast than typical application programming, demanding a deeper level of control and understanding. Now, Zig enters the picture. It’s a newer programming language, designed by Andrew Kelley, with the ambitious goal of making systems programming more straightforward, accessible, and less error-prone. It tries to fix some of the long-standing headaches from languages such as C and C++ – the complexity, and the easy ways to shoot yourself in the foot – while still giving you more direct control than you’d get from higher-level languages that automatically manage memory (which often comes with its own set of problems, such as unexpected slowdowns). You see, in software, you often face tough trade-offs. You might have the following: –High-level ease : Build apps quickly using languages that hide the messy details, often relying on automatic memory management (such as a garbage collector) that can pause your program when you least expect it. Simple, until it’s not performing well. –Low-level control : Directly manage memory and resources in C or C++, aiming for top speed, but likely spending a lot of time hunting down tricky bugs related to memory errors. Powerful, but risky. –The constant juggle : Try to balance safety, performance, and simplicity, but usually, you can’t perfectly maximize all three.
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
Download: Learning Zig

نظرات کاربران