موسیقی و علم – بهویژه مطالعه علمی انسانها – دو حوزهای هستند که با استعارههایی که از یکدیگر وام میگیرند، در هم تنیده شدهاند. بیدرنگ، آلات موسیقی مدتهاست که بهعنوان قیاسهای قدرتمند در درک چهرهشناسی انسان عمل کردهاند. برای نام بردن تنها چند نمونه در تاریخ، رابرت فلود، پزشک دوره رنسانس، این مفهوم را مطرح کرد که جهان کوچک بدن انسان، و همچنین جهان کلان جهان، میتوانند بر روی یک تک آکورد عظیم ترسیم شوند، در نتیجه منعکسکننده مفهوم یونان باستان از musica humana (Fludd) است. 1617-24؛ Gouk 2002). رنه دکارت در Traité de l’Homme (1633) از اندام کلیسا به عنوان استعاره برای روشن کردن نوروفیزیولوژی مکانیکی انسان استفاده کرد ([1633] 1972، 71).
Music and science – particularly the scientific study of human beings – are two fields that are closely intertwined with metaphors that borrow from each other. Most immediately, musical instruments have long served as powerful analogies in understanding human physiognomy. To name but a few examples in history, Renaissance physician Robert Fludd conceptualized that the microcosm of the human body, as well as the macrocosm of the universe, can be mapped onto a huge monochord, thereby reflecting the ancient Greek notion of musica humana ( Fludd 1617 –24; Gouk 2002 ). In his Traité de l’Homme (1633), René Descartes employed a church organ as a metaphor to illuminate mechanistic human neurophysiology ([1633] 1972, 71).
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
نظرات کاربران