هنگامی که در یک شب مدینه پاییزی در سال 61/680، شبی که حسین را به قتل رساند، ام سلمه با ظهور محمدی که مدتها مرده بود از خواب بریده شد، بیدردسر به سوی همپیمانانش فرو رفت. بدون توجه به موقعیت، جنسیت یا ایستادن در نزد خدا، دریافت کنندگان بینش های تاریک و دستگیر کننده بودند. در هسته اصلی آن رویاهای دلفی که ملائکه یا جن یا اجداد ارجمند و با خاک عراق و خون شهدا در آن زندگی می کردند، واقعه کربلا بود. رویای او توسط گروهی از دانشمندان مسلمان، از ترمیحی، شاگرد نجوم البواری، و ابن عساکر، وقایع نگار خستگی ناپذیر تاریخ سوریه، تا ابن ططوس، متکلم کتاب شناس و پلیمث السوی مصری، بازگو می شود. اما این تنها ملاقات اخروی ام سلمه نبود و او تنها کسی نبود که سرنوشت حسین شبهای او را به هم ریخت.
When, on an autumn Medina night in 61/680, the night that saw al-Ḥusayn killed, Umm Salama was torn from her sleep by an apparition of a long-dead Muḥammad, she slipped effortlessly into a progression of her co-religionists who, irrespective of status, gender or standing with God, were the recipients of dark and arresting visions. At the core of those Delphian dreams, peopled by angels or ğinn or esteemed forbears and textured with Iraqi dust and martyrs’ blood, was the Karbalāʾ event. Her dream would be recounted by an array of Muslim scholars, from al-Tirmiḏī, stellar pupil of al- Buḫārī, and Ibn ʿAsākir, untiring chronicler of Syrian history, to bibliophile theologian Ibn Ṭāʾūs and Egyptian polymath al-Suyūṭī. But this was not Umm Salama’s only otherworldly encounter and she was not the only one to have al-Ḥusayn’s fate disturb her nights.
این کتاب را میتوانید از لینک زیر بصورت رایگان دانلود کنید:
نظرات کاربران