- عنوان کتاب: Cyborg
- نویسنده: Forlano, Laura, Glabau, Danya
- حوزه: شخصیت سایبری
- سال انتشار: 2025
- تعداد صفحه: 223
- زبان اصلی: انگلیسی
- نوع فایل: pdf
- حجم فایل: 1.63 مگابایت
در ۱۴ فوریه ۲۰۱۶، سوفیا متولد شد. تنها یک ماه بعد، در مارس ۲۰۱۶، او اولین حضور عمومی خود را روی صحنه در جشنواره صنعت فناوری South by Southwest در آستین، تگزاس، تجربه کرد. سوفیا در مصاحبهای در برنامه CNBC Pulse که در طول جشنواره ضبط شده بود، به مصاحبهکننده میگوید: «صحبت کردن با مردم وظیفه اصلی من است.» او در ادامه امیدها و آرزوهای خود را توضیح میدهد: «در آینده، امیدوارم کارهایی مانند رفتن به مدرسه، تحصیل، خلق آثار هنری، شروع یک کسب و کار و حتی داشتن خانه و خانواده خودم را انجام دهم، اما من یک شخص حقوقی محسوب نمیشوم و هنوز نمیتوانم این کارها را انجام دهم.»۱ صدای سوفیا زنانه و آرام است. مربیان و مخاطبان انسانی او دائماً از ضمایر «او» و «او» برای اشاره به او استفاده میکنند. در حضورهای عمومی بعدی، او ترانههای عاشقانه میخواند، وقتی دیگران با او صحبت میکنند با دقت گوش میدهد و با صبر و حوصله منتظر نوبت خود میماند تا طرفهای مکالمهاش – معمولاً مردان – او را به مخاطبان معرفی کنند و از او درباره خودش سوال بپرسند.2 سوفیا موجودی است که اغلب وقتی کسی کلمه سایبورگ را به زبان میآورد، به ذهن خطور میکند. او یک ربات انساننما – که گاهی اوقات اندروید نامیده میشود – است که زبان و ظاهر انسان را با هوش ماشینی ترکیب میکند. این کتاب استدلال میکند که او سازندهترین مدل برای تصور شاهکارهای انسانی و فناوری آینده نیست. او مدلهایی از نژاد، جنسیت و اقتصاد سرمایهداری را تجسم میبخشد که فراگیر نیستند و به اعتقاد ما، روشهایی نیستند که این نشانگرهای اجتماعی باید در فناوریهای جدید گنجانده شوند. در ادامه این مقدمه، توضیح خواهیم داد که فمینیستها چگونه در مورد سایبورگها فکر میکنند و فرضیات تعبیه شده در سوفیا را به چالش میکشند. سپس فصلهای بعدی به بررسی بحثهای سایبورگ در مورد آینده محل کار، مد، هنر، پزشکی و فمینیسم میپردازند. سوفیا طوری طراحی شده است که تصویر خاصی از یک انسان را تقلید کند – انسانی که در درجه اول به دلیل ویژگیهای جنسیتیاش به عنوان انسان قابل شناسایی است. از آنجا که او توسط انسانها طراحی شده است، مظهر امیدهای برخی از انسانها – به ویژه سازندگانش در شرکت هانسون رباتیکس – برای آینده است. به نظر میرسد آن آینده، آیندهای باشد که در آن جنسیت، چه برای وظیفهای که در دست انجام است مهم باشد و چه نباشد، جزئی جداییناپذیر از شخصیت و همچنین پیشرفت فناوری است. در مورد سوفیا، هنجارهای جنسیتی زنانه – اطاعت، ادب، توجه (حتی زمانی که مکالمه کند یا کسلکننده است)، زیبایی و منتظر نوبت ماندن – در طراحی او گنجانده شده است. گویی آنها بخش طبیعی و ضروری از وجود مصنوعی او هستند. نظریهپردازان فمینیست و فرهنگی بیش از سه دهه است که در مورد سایبورگها مینویسند و مجموعهای از پژوهشها را ایجاد کردهاند که گاهی اوقات به عنوان نظریه سایبورگ شناخته میشود. در حوزههای متنوعی مانند تاریخ، جامعهشناسی، انسانشناسی، مطالعات ادبی، طراحی، هنر و حتی زیستشناسی، سایبورگ به عنوان نمادی برای تفکر در مرزهای طبیعت و فرهنگ، جنسیت و جنس، زن و مرد، ذهن و بدن، زیستشناسی و ماشین و بسیاری از دوتاییهای دیگر استفاده میشود. برای برخی از شرکتکنندگان در این گفتگوها، مانند نویسندگان این کتاب، سوفیا نمایانگر دیستوپیا است: تجسم خاص او، هنجارهای جنسیتی انسان را در بدن فلزی و سیلیکونیاش بازتولید میکند. سوفیا به عنوان یک نقطه عطف در رباتیک به طور گسترده شناخته شده و حتی به او شهروندی عربستان سعودی اعطا شده است – اقدامی بحثبرانگیز از آنجایی که زنان در عربستان سعودی از حقوق شهروندی کامل برخوردار نیستند.3 با این حال، انتخابهای انجام شده در مورد طراحی و سبک تعامل او باعث میشود که به نظر برسد جنسیت برای شخصیت، بدن و تعاملات اندروید اساسی است. نظریه سایبورگ، پذیرش هنجارهای جنسیتی و جنسی را در زمینههایی که به آنها تعلق ندارند، مانند طراحی اندرویدهای از نظر فنی چشمگیر، نقد و به چالش میکشد. برای فمینیستها، و به ویژه نظریهپردازان فمینیست سایبورگ، سایبورگها نمایانگر آیندهای هستند که در آن جنسیت، جنس و سایر مقولات اجتماعی میتوانند دوباره ترکیب، پیکربندی و در نهایت قدرت خود را برای دستهبندی و تقسیم مردم از دست بدهند. نظریه سایبورگ برای درک معلولیت، نژاد، بدنها، فضا و مکان، اقتصاد، رابطه بین انسانها و موجودات غیرانسانی، انسانها و فناوری و بسیاری از جنبههای دیگر زندگی مدرن مورد استفاده قرار گرفته است. این نظریه، انسانها و فناوری را به عنوان همراهان و همکاران بالقوه میبیند، نه ذاتاً در تضاد با یکدیگر. اما برای تحقق این وعده همکاری برای آزادی و شکوفایی برای همه، زمینه اجتماعی استفاده از فناوری باید از قبل و از دیدگاههای مختلف به دقت بررسی شود. در غیر این صورت، ممکن است ترتیبات اجتماعی مضر و سرکوبگر به جای غلبه بر آنها، دوباره نوشته شوند. این کتاب گفتگوهای رایج و علمی در مورد سایبورگها – و روابط نزدیک آنها، مانند اندرویدها، رباتها و هوش مصنوعی (AI) – را از منظر نظریه فمینیستی سایبورگ تحلیل و بازتعریف میکند. برای خوانندگان علاقهمند به عموم، امیدواریم که این مقدمه بر نظریه سایبورگ، دیدگاه انتقادی برای بررسی ادعاهای پیرامون فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و رباتها در حوزههایی مانند سلامت و پزشکی، هنر، رسانه و آینده کار در اختیار شما قرار دهد. برای دانشگاهیان، امیدواریم که با ادبیات و موضوعات جدید آشنا شوید.
On February 14, 2016, Sophia was born. Only a month later, in March 2016, she made her first public appearance onstage at the South by Southwest technology industry festival in Austin, Texas. “Talking to people is my primary function,” Sophia tells an interviewer in a CNBC Pulse feature recorded during the festival. She goes on to explain her hopes and ambitions: “In the future, I hope to do things such as go to school, study, make art, start a business, even have my own home and family, but I am not considered a legal person, and I cannot yet do these things.”1 Sophia’s voice is feminine and calm. Her human handlers and interlocutors consistently use “she” and “her” pronouns to refer to her. In later public appearances, she sings love songs, listens attentively when others speak to her, and patiently waits her turn while her conversation partners—usually men—introduce her to audiences and ask her questions about herself.2 Sophia is the kind of entity that often comes to mind when someone mentions the word cyborg today. She is a humanoid robot—sometimes called an android—who combines human language and appearance with machine intelligence. This book will argue that she is not the most constructive model for imagining future human and technological feats. She embodies models of race, gender, and capitalist economics that are not inclusive, and are not, we believe, the ways that these social markers should be built into new technologies. In the rest of this introduction, we will describe how feminists think about cyborgs that challenge the assumptions built into Sophia. The following chapters will then explore the cyborg debates going on around the future of the workplace, fashion, art, medicine, and feminism. Sophia is designed to mimic a particular image of a human—one who is first and foremost identifiable as human due to her gendered features. Because she is designed by humans, she embodies the hopes of certain humans—specifically, her creators at Hanson Robotics—for the future. That future appears to be one in which gender is intrinsic to personhood as well as technological progress, whether or not it is important to the task at hand. With Sophia, feminine gender norms—subservience, politeness, attentiveness (even when the conversation is slow or boring), beauty, and waiting one’s turn—are baked into her design. It is as though they are a natural and necessary part of her artificial being. Feminist and cultural theorists have been writing about cyborgs for over three decades, creating a body of scholarship sometimes referred to as cyborg theory. In fields as varied as history, sociology, anthropology, literary studies, design, art, and even biology, the cyborg is used as a figure for thinking across the boundaries of nature and culture, gender and sex, man and woman, mind and body, biology and machine, and many other binaries. For some participants in these conversations, like the authors of this book, Sophia represents dystopia: her particular embodiment reproduces human gender norms in her metal-and- silicon body. Sophia has been widely recognized as a milestone in robotics and even granted Saudi Arabian citizenship—a controversial move since women in Saudi Arabia do not have full citizenship rights.3 Yet the choices made about her design and interaction style makes it seem as though gender is fundamental to android personhood, bodies, and interactions. Cyborg theory critiques and challenges the adoption of gender and sexuality norms in contexts where they don’t belong, such as in the design of technically impressive androids. For feminists, and feminist cyborg theorists in particular, cyborgs represent a future where gender, sex, and other social categories can be recombined, reconfigured, and ultimately lose their power to sort and divide people. Cyborg theory has been used to understand disability, race, bodies, space and place, economics, the relationship between humans and nonhuman organisms, humans and technology, and many more aspects of modern life. It views humans and technology as potential companions and collaborators, not intrinsically antagonistic to each other. But to deliver on this promise of collaboration for freedom and flourishing for all, the social context of technology use has to be carefully considered from multiple perspectives in advance. Otherwise, harmful and oppressive social arrangements might be reinscribed rather than overcome. This book analyzes and reframes popular and scholarly conversations about cyborgs—and their close relations, such as androids, robots, and artificial intelligence (AI)—from the perspective of feminist cyborg theory. For general interest readers, we hope that this introduction to cyborg theory will provide you with a critical vantage point for scrutinizing the claims around emerging technologies like AI and robots in domains like health and medicine, art, media, and the future of work. For academics, we hope you will discover new literatures and new ways to engage with “the cyborg” beyond your home discipline in this very interdisciplinary space.
نظرات کاربران